V originále
Publikace je příspěvkem k tomu, jak lze systematicky integrovat do cizojazyčné výuky nácvik a rozvoj učebních strategií. Učební strategie jsou kategorizovány podle toho, zda pomáhají žákům osvojovat si jazykové prostředky (výslovnost, gramatiku a slovní zásobu) nebo řečové dovednosti (poslech a čtení s porozuměním, ústní a písemný projev) a zároveň opatřeny konkrétními typy úloh. V přílohách najdeme doplňující materiály, jako například dotazníky pro zjišťování učebních stylů žáků a zjednodušený přehled strategií využitelných v cizojazyčné výuce.
In English
The publication shows how training and development of learning strategies can be systematically integrated into foreign language teaching. Learning strategies are categorized with relation to the degree in which they aid pupils in their acquisition of language means (pronunciation, grammar and vocabulary) or communication skills (listening and reading comprehension, speaking and writing) and provided with concrete tasks. Attachments include complementary material, such as questionnaires detecting learning styles of the pupils, and a simplified survey of strategies that can be used in FLT.