B 2008

Učíme se učit cizí jazyky.

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Učíme se učit cizí jazyky.

Name in Czech

Učíme se učit cizí jazyky.

Name (in English)

Learning to Learn Foreign Languages.

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, 161 pp. Pd-18/08-02/58, 2008

Publisher

Masarykova univerzita, PdF

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00024790

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4620-7

Keywords in English

foreign language learning and teaching; training and development of learning strategies; grammar; communication skills

Tags

Reviewed
Změněno: 2/6/2009 08:18, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace je příspěvkem k tomu, jak lze systematicky integrovat do cizojazyčné výuky nácvik a rozvoj učebních strategií. Učební strategie jsou kategorizovány podle toho, zda pomáhají žákům osvojovat si jazykové prostředky (výslovnost, gramatiku a slovní zásobu) nebo řečové dovednosti (poslech a čtení s porozuměním, ústní a písemný projev) a zároveň opatřeny konkrétními typy úloh. V přílohách najdeme doplňující materiály, jako například dotazníky pro zjišťování učebních stylů žáků a zjednodušený přehled strategií využitelných v cizojazyčné výuce.

In English

The publication shows how training and development of learning strategies can be systematically integrated into foreign language teaching. Learning strategies are categorized with relation to the degree in which they aid pupils in their acquisition of language means (pronunciation, grammar and vocabulary) or communication skills (listening and reading comprehension, speaking and writing) and provided with concrete tasks. Attachments include complementary material, such as questionnaires detecting learning styles of the pupils, and a simplified survey of strategies that can be used in FLT.

Links

GA406/05/2107, research and development project
Name: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Czech Science Foundation, Autonomy in foreign language learning and teaching