D 2008

Web 2.0 jako groupware pro podporu výuky

DRÁŠIL, Pavel and Tomáš PITNER

Basic information

Original name

Web 2.0 jako groupware pro podporu výuky

Name (in English)

Web 2.0 as a groupware for education

Authors

DRÁŠIL, Pavel (203 Czech Republic) and Tomáš PITNER (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, SCO 2008, p. 49-54, 6 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14330/08:00024209

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-80-210-4613-9

Keywords in English

Universal access; Inclusive universal access; CSCW; Groupware; Web 2.0

Tags

Reviewed
Změněno: 4/7/2008 13:27, Mgr. Pavel Drášil, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je ukázat konkrétní možnosti, jak v soudobé výuce orientované na studenta použít služby volně dostupné na webu. Tyto služby mají charakter systémů pro podporu spolupráce (groupware), které bylo možné využít jak při konstruktivistické a konektivistické výuce, tak v přístupech orientovaných na člověka. Většímu rozšíření bránila vyšší vstupní bariéra, daná složitostí správy i obsluhy a většinou i vysokou cenou či systémovými nároky. Současné Web 2.0 služby většinu z uvedených nevýhod nemají a použijí-li se vhodné scénáře jejich nasazení ve výuce, dostáváme do rukou flexibilní a vysoce kvalitní elektronickou podporu soudobých výukových metod.

In English

The paper focuses on current Web 2.0 services providing certain groupware functionality and their applications in learning based on Inclusive Universal Access. It tries to summarize the advantages and issues we face when trying to use and integrate the services.

Links

1ET208050401, research and development project
Name: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, E-learning in the Semantic Web Context