J 2008

K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce

SVÁTKOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce

Name (in English)

Towards the dimensions of communication field: Gallery animation as performance art

Authors

SVÁTKOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2008, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00033602

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

gallery animation; gallery and museum education; art education; accompanying programs; intermediation of art; commnunication field; performance art; artwork interpretation; interpretation framework
Změněno: 2/7/2009 11:06, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Výzkum k disertační práci K dimenzím komunikačního pole: GALERIJNÍ ANIMACE JAKO VÝTVARNÁ AKCE je motivován potřebou vyplnit mezeru v situaci teorie a praxe současné české galerijní pedagogiky a navázat na výtvarné přístupy k vedení galerijní animace. Centrální otázka výzkumu zní: Jaké faktory charakterizují průběh galerijní animace? Kdy je galerijní animace funkční? Výzkum hledá odpověď prostřednictvím sledování galerijní animace z hlediska její interakčnosti a její procesuality. Výzkum je založen na 3 základních konceptech: 1. Struktura klíčů k interpretaci výtvarného díla, alternativy zprostředkování umění reagující na proměnu interpretačního rámce artefaktu v současné vizuální teorii. 2. Struktura faktorů galerijní animace v České republice, Slovensku, Rakousku a Francii. 3. Linie přístupů v současné galerijní animaci, typologie animátorů.

In English

Research of the dissertation Towards dimensions of communication field: GALLERY ANIMATION AS PERFORMANCE ART is motivated by the need to fill the gap in theory and practice of the contemporary gallery education and to follow the art approaches to the gallery animation. The key research question is: Which factors characterize course of the gallery animation? When is the gallery animation functional? Research seeks the answer via monitoring of the gallery animation from the perspective of its interactivity and its procedure. Research is based on three fundamental concepts: 1. Structure of art interpretation keys, alternatives of artwork interpretation and intermediation of art, taking transformation of interpretation framework in the contemporary visual theory into account, 2. Structure of gallery animation factors in the Czech Republic, Slovakia, Austria, and France, 3. Line of approaches to the gallery animation, a typology of animators.