Detailed Information on Publication Record
2008
K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce
SVÁTKOVÁ, BarboraBasic information
Original name
K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce
Name (in English)
Towards the dimensions of communication field: Gallery animation as performance art
Authors
SVÁTKOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2008, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00033602
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
gallery animation; gallery and museum education; art education; accompanying programs; intermediation of art; commnunication field; performance art; artwork interpretation; interpretation framework
Tags
Změněno: 2/7/2009 11:06, Dana Nesnídalová
V originále
Výzkum k disertační práci K dimenzím komunikačního pole: GALERIJNÍ ANIMACE JAKO VÝTVARNÁ AKCE je motivován potřebou vyplnit mezeru v situaci teorie a praxe současné české galerijní pedagogiky a navázat na výtvarné přístupy k vedení galerijní animace. Centrální otázka výzkumu zní: Jaké faktory charakterizují průběh galerijní animace? Kdy je galerijní animace funkční? Výzkum hledá odpověď prostřednictvím sledování galerijní animace z hlediska její interakčnosti a její procesuality. Výzkum je založen na 3 základních konceptech: 1. Struktura klíčů k interpretaci výtvarného díla, alternativy zprostředkování umění reagující na proměnu interpretačního rámce artefaktu v současné vizuální teorii. 2. Struktura faktorů galerijní animace v České republice, Slovensku, Rakousku a Francii. 3. Linie přístupů v současné galerijní animaci, typologie animátorů.
In English
Research of the dissertation Towards dimensions of communication field: GALLERY ANIMATION AS PERFORMANCE ART is motivated by the need to fill the gap in theory and practice of the contemporary gallery education and to follow the art approaches to the gallery animation. The key research question is: Which factors characterize course of the gallery animation? When is the gallery animation functional? Research seeks the answer via monitoring of the gallery animation from the perspective of its interactivity and its procedure. Research is based on three fundamental concepts: 1. Structure of art interpretation keys, alternatives of artwork interpretation and intermediation of art, taking transformation of interpretation framework in the contemporary visual theory into account, 2. Structure of gallery animation factors in the Czech Republic, Slovakia, Austria, and France, 3. Line of approaches to the gallery animation, a typology of animators.