SOUKOPOVÁ, Jana. Hedonic Price Method: Racionality of Usage in the Czech Republic shown on example of surface winning. In Sustainable accounting and reporting on micro-economical and macro-economical level. 2008th ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008, p. 82-88. ISBN 978-80-7395-081-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hedonic Price Method: Racionality of Usage in the Czech Republic shown on example of surface winning
Name in Czech Metoda hedonického oceňování - racionalita využití v ČR na příkladu povrchové těžby
Authors SOUKOPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2008. vyd. Pardubice, Sustainable accounting and reporting on micro-economical and macro-economical level, p. 82-88, 7 pp. 2008.
Publisher Univerzita Pardubice
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/08:00041963
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7395-081-1
Keywords in English Hedonic price method; rationality; non-market methods; price; value
Tags Hedonic price method, non-market methods, price, rationality, value
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D., učo 22882. Changed: 30/4/2011 19:20.
Abstract
Appraisement of any goods (items, services) is usually done by offer and demand comparison, i.e. by comparing of the costs of creating the good (offer price) against the expected profit from its use (demand price). His comparison is being done in most of the goods in the private sector. However much more difficult is the appraisement of goods with non-existing markets (or imperfect ones), such is in the case of the various environmental goods and services. For appraisement of these environmental sources as well as for appraisement of the environmental damage and losses, the methods of non-market valuation are being used.
Abstract (in Czech)
Oceňování jakéhokoli statku (věci, služby) se uskutečňuje obvykle srovnáváním nabídky a poptávky, tedy srovnáváním nákladů na vytvoření statku (ceny nabídky) s očekávaným prospěchem z jeho užití (cenou poptávky). Toto srovnávání se provádí u většiny statků v soukromém sektoru. Mnohem obtížnější je však oceňování těch statků, pro něž trhy neexistují (nebo jsou nedokonalé), jako je tomu v případě řady statků a služeb životního prostředí. Pro oceňování těchto environmentálních zdrojů a ale také pro oceňování škod na životním prostředí a ztrátách těchto environmentálních zdrojů se používají metody mimotržního oceňování.
PrintDisplayed: 30/8/2024 06:31