D 2008

Jaké vzdělání pro globalizovanou kulturu?

ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena and Josef ŠMAJS

Basic information

Original name

Jaké vzdělání pro globalizovanou kulturu?

Name (in English)

What kind of education for a globalized culture?

Authors

ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena (203 Czech Republic, guarantor) and Josef ŠMAJS (203 Czech Republic)

Edition

Baden-Baden, 6th Special Focus Smposium on CIESKS: Communication, Information and Economy Sciences in the Knowledge Society, p. 22-28, 7 pp. 2008

Publisher

The European Advanced and systems Research Center (ECNSI)

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00033639

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-953-7210-08-3

Keywords in English

education; labour market; unemployment; qualification; knowledge society

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/3/2009 16:41, prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.

Abstract

V originále

V dnešní ekonomice je stále větší důraz kladen na využití vědění a informací. Vzdělanostní struktura populace je vizitkou kulturní vyspělosti země. Právo na vzdělání by měl mít každý, kdo po něm touží. Vzdělanostní společnost (knowledge society) však, podle zkušeností ekonomicky vyspělých zemí Evropy, neřeší problémy nízké konkurenceschopnosti, vysoké míry nezaměstnanosti, rozvoj demokracie a občanské společnosti. Stať pojednává o proměnách vzdělání v transformující se ekonomice a jejich důsledcích pro trh práce a společnost.

In English

Contemporary economies place ever greater emphasis on the utilization of knowledge and information. The knowledge structure of the population is the image of the country s maturity. The right of education should be granted to everyone who wants it. The knowledge society, however, from the experiences of economically developed countries of Europe, does not solve the problems of low competitiveness, high unemployment rate, development of democracy and civil society. The paper deals with educational changes in a transforming economy and its effects on the labour market and the society.