Detailed Information on Publication Record
2008
Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy
SEIDENGLANZ, DanielBasic information
Original name
Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy
Name in Czech
Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy
Name (in English)
Central Europe: Urban Typology Based on Airport Location and Accessibility
Authors
SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis, Plzeň, Západočeká univerzita v Plzni, 2008, 1213-7901
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14310/08:00051000
Organization unit
Faculty of Science
Keywords in English
air transport; accessibility; Central Europe; urban typology; cluster analysis
Tags
Reviewed
Změněno: 5/4/2012 15:39, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
V originále
Letecká doprava prodělává ve střední Evropě po roce 1990 dynamický vývoj. Za příčiny tohoto stavu lze považovat zejména její měnící se organizační rámec v souvislosti s deregulací a rovněž měnící se politický, ekonomický a sociální kontext středoevropského prostoru. Dynamický vývoj letecké dopravy přitom silně ovlivňuje relativní dostupnost středoevropských měst v globálním i evropském měřítku. Cílem příspěvku je proto vznik jejich typologie právě podle dostupnosti letecké dopravy. K tomu bude využita shluková analýza (cluster analysis).
In English
Air transport in Central Europe has been undergoing a dynamic development after 1990. The main causes are the changing organisational framework in connection with deregulations as well as changing political, economic and social context of Central Europe. The dynamic air transport development strongly influences the relative accessibility of Central European cities on the global and European scales. The aim of the paper is the formation of their typology based on air transport accessibility using cluster analysis.