J 2008

Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy

SEIDENGLANZ, Daniel

Basic information

Original name

Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy

Name in Czech

Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy

Name (in English)

Central Europe: Urban Typology Based on Airport Location and Accessibility

Authors

SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis, Plzeň, Západočeká univerzita v Plzni, 2008, 1213-7901

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/08:00051000

Organization unit

Faculty of Science

Keywords in English

air transport; accessibility; Central Europe; urban typology; cluster analysis

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2012 15:39, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Abstract

V originále

Letecká doprava prodělává ve střední Evropě po roce 1990 dynamický vývoj. Za příčiny tohoto stavu lze považovat zejména její měnící se organizační rámec v souvislosti s deregulací a rovněž měnící se politický, ekonomický a sociální kontext středoevropského prostoru. Dynamický vývoj letecké dopravy přitom silně ovlivňuje relativní dostupnost středoevropských měst v globálním i evropském měřítku. Cílem příspěvku je proto vznik jejich typologie právě podle dostupnosti letecké dopravy. K tomu bude využita shluková analýza (cluster analysis).

In English

Air transport in Central Europe has been undergoing a dynamic development after 1990. The main causes are the changing organisational framework in connection with deregulations as well as changing political, economic and social context of Central Europe. The dynamic air transport development strongly influences the relative accessibility of Central European cities on the global and European scales. The aim of the paper is the formation of their typology based on air transport accessibility using cluster analysis.