SEIDENGLANZ, Daniel. Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy (Central Europe: Urban Typology Based on Airport Location and Accessibility). Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis. Plzeň: Západočeká univerzita v Plzni, vol. 2008, No 14, p. 143-148. ISSN 1213-7901. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy
Name in Czech Typologie středoevropských měst podle dostupnosti letecké dopravy
Name (in English) Central Europe: Urban Typology Based on Airport Location and Accessibility
Authors SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis, Plzeň, Západočeká univerzita v Plzni, 2008, 1213-7901.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14310/08:00051000
Organization unit Faculty of Science
Keywords in English air transport; accessibility; Central Europe; urban typology; cluster analysis
Tags accessibility, air transport, Central Europe, cluster analysis, Pb, rivok, urban typology
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Changed: 5/4/2012 15:39.
Abstract
Letecká doprava prodělává ve střední Evropě po roce 1990 dynamický vývoj. Za příčiny tohoto stavu lze považovat zejména její měnící se organizační rámec v souvislosti s deregulací a rovněž měnící se politický, ekonomický a sociální kontext středoevropského prostoru. Dynamický vývoj letecké dopravy přitom silně ovlivňuje relativní dostupnost středoevropských měst v globálním i evropském měřítku. Cílem příspěvku je proto vznik jejich typologie právě podle dostupnosti letecké dopravy. K tomu bude využita shluková analýza (cluster analysis).
Abstract (in English)
Air transport in Central Europe has been undergoing a dynamic development after 1990. The main causes are the changing organisational framework in connection with deregulations as well as changing political, economic and social context of Central Europe. The dynamic air transport development strongly influences the relative accessibility of Central European cities on the global and European scales. The aim of the paper is the formation of their typology based on air transport accessibility using cluster analysis.
PrintDisplayed: 17/4/2024 00:49