FIKAROVÁ, Táňa and Ivo ČERMÁK. Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování (Moral import in the TAT stories of adolescents with conduct disorders). R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2008, p. 136-160. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Name in Czech Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Name (in English) Moral import in the TAT stories of adolescents with conduct disorders
Authors FIKAROVÁ, Táňa (203 Czech Republic) and Ivo ČERMÁK (203 Czech Republic, guarantor).
R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.).
Edition Praha, Rorschach a projektivní metody, p. 136-160, 25 pp. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007, 2008.
Publisher Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00024220
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-87023-07-5
Keywords in English Thematic Apperception Test; moral import; narrative perspective
Tags moral import, narrative perspective, Thematic Apperception Test
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc., učo 27253. Changed: 18/6/2009 18:08.
Abstract
Autoři článku se zaměřují na identifikaci morálního poselství v příbězích TAT. Uvádějí výsledky kvalitativního výzkumu, kterého se účastnilo 35 adolescentů, 15 se zjevnými obtížemi v chování a 20 adolescentů bez manifestního problémového chování. Ve výzkumu byly použity tabule 1, 2, 3BM, 4 a 13MF. Ukázalo se, že skupiny se liší ve způsobu zpracování příběhu a konstruování morálního poselství. Jedinci s antisociálním chováním rozvíjeli své příběhy impulsivně, užívali více agresivních strategií při řešení zápletky a v příbězích neverbalizovali emoce viny a empatie. Mezi chlapci a dívkami nebyl zaznamenán výrazný rozdíl. Na případovém fragmentu je zachycen způsob práce s morálním importem, jež je využit jako základ pro širší interpretaci.
Abstract (in English)
The paper is focused on moral import identification in TAT stories. Thirty five adolescents participated in the qualitative study, 15 with conduct disorder and 20 without evident antisocial behavior. Table 1, 2, 3BM, 4, and 13MF were used. Comparison of moral import in the TAT of these two groups showed that adolescents with antisocial behaviour had developed their stories impulsively, used more aggresssive strategy in solving story dilemma and the feelings of empathy and guilt played marginal role in their narration. There were no noticeable differences between boys and girls. The moral import interpretation is illustrated by case vignette analysis and broader interpretative perspective is introduced as well.
Links
AV0Z70250504, plan (intention)Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, research and development projectName: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj
PrintDisplayed: 26/5/2024 13:47