V originále
V akademické psychologii stále ještě převažuje fragmentární uvažování o osobnosti, hledají se jednotky osobnosti, které by objasnily co nejvíce individuálních rozdílů. Podněty (výzvy) takových významných psychoterapeutických škol, jako jsou analytická psychologie, individuální psychologie, gestalt-terapie, logoterapie a další, které ve svých výchozích předpokladech nahlížejí na osobnost jako na primární celost, jsou považovány za pouhé terapeutické postuláty a spíše cíle psychoterapie, podnět vyplývající z filosofe holismu je brán jako jeden z mnoha filosofických výmyslů. Přitom je nesporné, že pro poznání osobnosti platí to, co vložil W. Stern do základu svého klíčového díla Person und Sache, totiž že "Personalitas est unitas multiplex et variabilis," a co tak jednoduše a výstižně formuloval A. Jurovský, když prohlásil, že osobností je každý konkrétní živý člověk. Integritu osobnosti lze chápat v souladu s Wernerovým principem ortogeneze jednak jako potencialitu a jednak jako výsledek každé etapy životní dráhy člověka. Současné stadium civilizace útočí na člověka tolika protikladnými a nesouladnými výzvami, že podporuje spíše parcelaci, fragmentaci osobnosti, která hrozí deformací kvality života a životního smyslu. Proto by programy duševní hygieny a koncepce výchovy osobnosti měly směřovat k podpoře hodnotových ideálů integrace a k vytváření vhodných programů. V tom lze spatřovat jeden z významných sociálních úkolů psychologie osobnosti, a to i proto, že mají-li se pozdní příchozí do Evropské unie stát občanskými společnostmi, je potřeba výzkumně sledovat a prakticky podporovat směřování k občanské dospělosti, v níž se harmonicky sjednocuje ideál autonomie s ideálem participativního společenství.
Anglicky
The fragmentary reflection on personality still prevails in the academic psychology. We search for personality units that would clarify most individual differences. Stimuli of such significant schools of psychotherapy as analytical psychology, individual psychology, gestalt therapy, logotherapy, and others, which think of personality as a whole in their basic presumptions, are regarded as mere psychotherapeutic postulates and rather goals of psychotherapy. Stimulus coming from philosophy of holism is considered to be one of many philosophical fictions. It is withal indisputable that, what William Stern has put in the basis of his key work Person und Sache, that is that: “Personalitas est unitas multiplex et variabilis“, and what Anton Jurovský formulated simply and concisely when he stated that personality is each living human being. Personality integrity may be understood in accordance with Werner’s ontogenesis principle as potentiality as well as outcome of each stage of individual life path. The current stage of civilisation attacks people with so many contradictory and dissonant challenges so that it rather supports personality fragmentation, generating risk of deforming quality of life and meaning in life. Mental hygiene programmes and personality education conceptions should therefore aim at value ideals integration support and suitable programme formation. This may be one of the important social tasks of personality psychology. Among others also because of the fact that shall the late newcomers to the European Union become civil societies, it is necessary to study and support in practice making for civic maturity, in which the ideal of autonomy and the ideal of participative community unite harmonically.