J 2007

Physical inactivity of students aged 14 to 15 with regard to place of living and school environment

MITÁŠ, Josef, Karel FRÖMEL and Jiří NYKODÝM

Basic information

Original name

Physical inactivity of students aged 14 to 15 with regard to place of living and school environment

Name in Czech

Pohybová inaktivita studentů ve věku 14 až 15 žijících v různě velkých lokalitách a prostředí

Name (in English)

Physical inactivity of students aged 14 to 15 with regard to place of living and school environment

Authors

MITÁŠ, Josef (203 Czech Republic), Karel FRÖMEL (203 Czech Republic) and Jiří NYKODÝM (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Gymnica - Acta Univ. Palacki, Olomouc, Univerzita Palackého, 2007, 1212-1185

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/07:00033680

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

sezení; adolescenti; IPAQ; monitoring; prostředí

Keywords in English

sitting; adolescents; IPAQ; monitoring; environment

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2010 22:46, doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.

Abstract

V originále

Úroveň pohybové inaktivity (dále jen PI) a životní styl adolescentů žijících v různě velkých lokalitách se liší. Podmínky prostředí v menších sídlech podporují obyvatele k vyšší pohybové aktivitě než ve velkých městech. Děti tráví denně přibližně stejný čas ve škole jako dospělí lidé v zaměstnání. Pět dní v týdnu, kromě prázdnin, v nich učitelé a školní systém budují návyky pro inaktivní a nezdravý životní styl již od raného věku. Školy by měly hrát důležitou roli při stanovování návyků pro zdravý životní styl adolescentů, ale je tomu opravdu tak? Ve školách je spíše obrazem sezení ve výuce s požadavky na klid o přestávkách. Zatím jen málo ředitelů inklinuje k přijetí aktivního prostředí na školách. Jednou z příčin může být i velikost sídla, v němž chodí žáci do školy. Kromě rodičovské výchovy jsou tyto faktory neméně důležité při utváření osobnosti a budoucího životního stylu vyvíjejících se adolescentů.

In English

The level of physical inactivity (further only PI) and lifestyle among adolescents living in different locations varies. The built environment in smaller communities supports people to be more physically active than in larger cities. Children spent the same amount of time or maybe even more at schools as adult people do at their job. Five workdays each week except holidays just promote the inactive and unhealthy lifestyle habits from the very early age. Schools should play an important role in establishing healthy lifestyle habits in adolescents, but what are we offering to children? Usually sitting during lessons and staying quiet during breaks and not every principal is inclined to adopt more active environment in their schools. Possible factor is the size of the community where students live in and go to school. Along with parental care, these are factors that develop the personality and the lifestyle habits in growing adolescents.

Links

MSM6198959211, plan (intention)
Name: Pluralita kultury a demokracie