Detailed Information on Publication Record
2007
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.
VACULOVÁ, IvanaBasic information
Original name
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.
Name in Czech
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.
Name (in English)
The Basic School Pupils Skills In The Physics Education: The Research On The Skills And The Process Of Their Acquirement
Authors
VACULOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Olomouc, Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů V. p. 379-384, 6 pp. 2007
Publisher
VOTOBIA
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00033748
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7220-306-2
Keywords (in Czech)
dovednosti; osvojování dovedností; etapy procesu osvojování dovedností; výuka fyziky; videostudie; kategoriální systém
Keywords in English
skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; videostudy; system of categories
Změněno: 5/6/2009 20:34, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
V originále
Studie představuje metodologický postup a předběžné výsledky výzkumu zabývajícího se problematikou osvojování dovedností u žáků základní školy. V rámci tohoto výzkumu autorka provádí několik výzkumných studií. První z nich zjišťuje prostřednictvím didaktického testu úroveň osvojení vybrané dovednosti u žáků 6. třídy základní školy a současně posuzuje, jaké typy úloh činily žákům největší potíže při řešení a jak se liší výsledky ve skupině děvčat a ve skupině chlapců. Další část výzkumu se zabývá procesem osvojování dovedností. Prostřednictvím videostudií, tj. výzkumu výuky založeném na analýze videozáznamu, autorka zkoumá postavení úloh v procesu osvojování dovedností.
In English
The study presents the methodology and results of the research dealing with the topic of the skill acquirement in basic school pupils. The work within this project is divided into the several parts. First, the level of the acquirement of the selected skills by the pupils (basic school, 6th year) was investigated using the specific didactic test. Within this test, the most difficult tasks for the pupils to resolve were indicated, and the results were compared between the groups of the girls and boys. Next, the process of the skill acquirement was studied in detail. Using the videostudies, i.e. the investigation of the teaching based on the analysis of the video records, author examined the role of the tasks in the process of the skill acquirement.