J
2008
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
PORTEŠOVÁ, Šárka, Jana ČIHOUNKOVÁ, Marie BUDIKOVA a Petra JANČOVÁ
Základní údaje
Originální název
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Název česky
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Název anglicky
Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia
Vydání
Československá psychologie, Praha, 2008, 0009-062X
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.101
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024866
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
learning disability; dyslexia; high ability
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v metodě WISC-III u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolní skupinou nadaných dětí bez dyslexie.Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel. Rovněž v dimenzi označované jako Získané znalosti (Acquired knowledge) skórovala výzkumná skupina statisticky významně více.
Anglicky
A typical WISC-III profile were studied in population of Czech gifted students with dyslexia.We addressed psychologists working in counselling centres across whole republic to find and identify children who are gifted and have reading difficulties at the same time. The record files of these children were analyzed to suggest potencial experimental group. Their intellectual profiles were studied to determine cognitive factors characterizing these children in Czech population. Thirty-one subtests profiles of WISC-III were analazying using the classification system of Bannatyne (1974), Kaufman (1975), Rapaport et al.(1946) and Wechsler (1974). The results were comparing with a control group of gifted children without learning disabilities. The typical WISC-III profile in experimental group showed some strong domains in subtests Information, Similarities and Vocabulary, while the lowest scores were in subtests Coding and Digit Span
Návaznosti
GA406/06/0676, projekt VaV | Název: Rozumově nadané děti s dyslexií | Investor: Grantová agentura ČR, Rozumově nadané děti s dyslexií |
|
MSM0021622406, záměr | Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti | Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
|
Zobrazeno: 17. 11. 2024 02:59