J 2008

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

PORTEŠOVÁ, Šárka, Jana ČIHOUNKOVÁ, Marie BUDIKOVA a Petra JANČOVÁ

Základní údaje

Originální název

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

Název česky

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

Název anglicky

Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant), Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Česká republika), Marie BUDIKOVA (203 Česká republika) a Petra JANČOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Československá psychologie, Praha, 2008, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.101

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024866

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000258814100002

Klíčová slova anglicky

learning disability; dyslexia; high ability

Štítky

dyslexia, High ability, learning disability

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 6. 2009 12:09, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v metodě WISC-III u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolní skupinou nadaných dětí bez dyslexie.Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel. Rovněž v dimenzi označované jako Získané znalosti (Acquired knowledge) skórovala výzkumná skupina statisticky významně více.

Anglicky

A typical WISC-III profile were studied in population of Czech gifted students with dyslexia.We addressed psychologists working in counselling centres across whole republic to find and identify children who are gifted and have reading difficulties at the same time. The record files of these children were analyzed to suggest potencial experimental group. Their intellectual profiles were studied to determine cognitive factors characterizing these children in Czech population. Thirty-one subtests profiles of WISC-III were analazying using the classification system of Bannatyne (1974), Kaufman (1975), Rapaport et al.(1946) and Wechsler (1974). The results were comparing with a control group of gifted children without learning disabilities. The typical WISC-III profile in experimental group showed some strong domains in subtests Information, Similarities and Vocabulary, while the lowest scores were in subtests Coding and Digit Span

Návaznosti

GA406/06/0676, projekt VaV
Název: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Grantová agentura ČR, Rozumově nadané děti s dyslexií
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Zobrazeno: 17. 11. 2024 02:59