PORTEŠOVÁ, Šárka, Jana ČIHOUNKOVÁ, Marie BUDIKOVA and Petra JANČOVÁ. Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií (Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia). Československá psychologie. Praha, 2008, LII, No 4, p. 338-350. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Name in Czech Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Name (in English) Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor), Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic), Marie BUDIKOVA (203 Czech Republic) and Petra JANČOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie, Praha, 2008, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.101
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00024866
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000258814100002
Keywords in English learning disability; dyslexia; high ability
Tags dyslexia, High ability, learning disability
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 25/6/2009 12:09.
Abstract
Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v metodě WISC-III u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolní skupinou nadaných dětí bez dyslexie.Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel. Rovněž v dimenzi označované jako Získané znalosti (Acquired knowledge) skórovala výzkumná skupina statisticky významně více.
Abstract (in English)
A typical WISC-III profile were studied in population of Czech gifted students with dyslexia.We addressed psychologists working in counselling centres across whole republic to find and identify children who are gifted and have reading difficulties at the same time. The record files of these children were analyzed to suggest potencial experimental group. Their intellectual profiles were studied to determine cognitive factors characterizing these children in Czech population. Thirty-one subtests profiles of WISC-III were analazying using the classification system of Bannatyne (1974), Kaufman (1975), Rapaport et al.(1946) and Wechsler (1974). The results were comparing with a control group of gifted children without learning disabilities. The typical WISC-III profile in experimental group showed some strong domains in subtests Information, Similarities and Vocabulary, while the lowest scores were in subtests Coding and Digit Span
Links
GA406/06/0676, research and development projectName: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 9/9/2024 13:53