J 2008

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

PORTEŠOVÁ, Šárka, Jana ČIHOUNKOVÁ, Marie BUDIKOVA and Petra JANČOVÁ

Basic information

Original name

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

Name in Czech

Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií

Name (in English)

Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor), Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic), Marie BUDIKOVA (203 Czech Republic) and Petra JANČOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Československá psychologie, Praha, 2008, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.101

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00024866

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000258814100002

Keywords in English

learning disability; dyslexia; high ability

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/6/2009 12:09, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v metodě WISC-III u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolní skupinou nadaných dětí bez dyslexie.Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel. Rovněž v dimenzi označované jako Získané znalosti (Acquired knowledge) skórovala výzkumná skupina statisticky významně více.

In English

A typical WISC-III profile were studied in population of Czech gifted students with dyslexia.We addressed psychologists working in counselling centres across whole republic to find and identify children who are gifted and have reading difficulties at the same time. The record files of these children were analyzed to suggest potencial experimental group. Their intellectual profiles were studied to determine cognitive factors characterizing these children in Czech population. Thirty-one subtests profiles of WISC-III were analazying using the classification system of Bannatyne (1974), Kaufman (1975), Rapaport et al.(1946) and Wechsler (1974). The results were comparing with a control group of gifted children without learning disabilities. The typical WISC-III profile in experimental group showed some strong domains in subtests Information, Similarities and Vocabulary, while the lowest scores were in subtests Coding and Digit Span

Links

GA406/06/0676, research and development project
Name: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society