Detailed Information on Publication Record
2008
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
PORTEŠOVÁ, Šárka, Jana ČIHOUNKOVÁ, Marie BUDIKOVA and Petra JANČOVÁBasic information
Original name
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Name in Czech
Analýza profilu výkonu v testu WISC-III u mimořádně rozumově nadaných dětí s dyslexií
Name (in English)
Analysis of WISC-III profile of gifted children with dyslexia
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor), Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic), Marie BUDIKOVA (203 Czech Republic) and Petra JANČOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Československá psychologie, Praha, 2008, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.101
RIV identification code
RIV/00216224:14230/08:00024866
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000258814100002
Keywords in English
learning disability; dyslexia; high ability
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 25/6/2009 12:09, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v metodě WISC-III u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolní skupinou nadaných dětí bez dyslexie.Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel. Rovněž v dimenzi označované jako Získané znalosti (Acquired knowledge) skórovala výzkumná skupina statisticky významně více.
In English
A typical WISC-III profile were studied in population of Czech gifted students with dyslexia.We addressed psychologists working in counselling centres across whole republic to find and identify children who are gifted and have reading difficulties at the same time. The record files of these children were analyzed to suggest potencial experimental group. Their intellectual profiles were studied to determine cognitive factors characterizing these children in Czech population. Thirty-one subtests profiles of WISC-III were analazying using the classification system of Bannatyne (1974), Kaufman (1975), Rapaport et al.(1946) and Wechsler (1974). The results were comparing with a control group of gifted children without learning disabilities. The typical WISC-III profile in experimental group showed some strong domains in subtests Information, Similarities and Vocabulary, while the lowest scores were in subtests Coding and Digit Span
Links
GA406/06/0676, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|