C 2008

Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ

Basic information

Original name

Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools

Name in Czech

Výuka genetiky na základních školách

Authors

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. et al. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008): Contemporary School Practice and Health Education, p. 47-57, 11 pp. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008), 2008

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-042-5

Keywords in English

genetics; pedagogue; undergraduate education; health education; elementary school; pupil

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 15/5/2009 18:05, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper shows the results of an anonymous survey carried out amongst 73 elementary teachers in the South Moravian region. The subjects in question taught genetics as part of the natural history curriculum. Our research attempted to find out to what extent the lack of teacher training in the subjects of biology and genetics in the 1960s is apparent today. As well as that, the survey assayed the teachers approach to teaching genetics nowadays and the use of genetics in health education. It was found out that a majority of teachers are motivated and enthusiastic to teach genetics; many of them make their own didactic tools for lessons. However, the handicap in teachers specialized knowledge still remains and professional teaching of genetics is guaranteed only in 40 per cent of the schools monitored.

In Czech

Práce přináší výsledky anonymního dotazování, které bylo realizováno na vzorku 73 pedagogů vyučujících genetice v rámci přírodopisu na základních školách Jihomoravského regionu. Snaží se ověřit, zda se deficit odborné přípravy učitelů v biologii a genetice ze 60. let 20. století projevuje i v současnosti. Příspěvek též prezentuje přístup dnešních učitelů k výuce genetiky, sleduje, zda učitelé této vědecké disciplíny využívají i v otázkách výchovy ke zdraví. Bylo zjištěno, že většina pedagogů učí genetice ráda, se zaujetím, řada z nich si připravuje vlastní pomůcky. Handicap v odborných znalostech pedagogů z minulosti však stále přetrvává a výuka genetiky je erudovaně zajištěna pouze na 40 % sledovaných škol.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century