D 2008

Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy

KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Marta VALENTOVÁ and Petr PETRÁŠ

Basic information

Original name

Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy

Name in Czech

Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy

Name (in English)

Implementation of Minimal Preventive Programme in Primary and Secondary School Conditions

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic), Marta VALENTOVÁ (203 Czech Republic) and Petr PETRÁŠ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, PdF MU, Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století, p. 19-20, 52 pp. 2008

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026335

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-044-9

Keywords in English

Minimal preventive programme; school; pupil; prevention; community; addiction
Změněno: 1/9/2008 11:46, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Minimální preventivní program (MPP) představuje klíčový nástroj k realizaci prevence ve školství v podmínkách základních, středních a speciálních škol. Problematika zneužívání návykových látek a návykového chování patří k závažným formám sociálních patologií, děti a mladiství jsou významnými rizikovými skupinami. Příspěvek informuje o vybraných projektech, které v rámci MPP na školách probíhají, dále o dotazníkovém šetření uskutečněném ve 26 školách v ČR a zaměřeném na charakteristiku a hodnocení chodu MPP. Ze studie vyplynulo, že preventivní projekty na školách by měly být cíleny a určeny pro žáky všech stupňů, jejich realizace by měla zasahovat nejen do výuky, ale též do volnočasových aktivit dětí. Každé dítě vyžaduje individuální přístup, nesmí se zapomínat na spolupráci s rodiči a jejich dobrou informovanost, je účelné koncipovat prevenci jako komunitní se zapojením státních i nestátních subjektů, využívat interaktivních postupů.

In English

The minimal preventive programme (MPP) represents a key device to implement a prevention in education in the primary, secondary and special school conditions. The problems of habit-forming substantions usage and addiction behaviour are a part of serious forms of social pathology, children and adolescents are an important risk group. This contribution informs about selected projects that are in motion under the terms of MPP in schools, further information is about the questionnaire survey implemented in 26 schools in the Czech Republic and aimed at the MPP characterization and evaluation. The study conveyed a result that preventive programmes in schools should be oriented and directed to pupils studying all the grades of schools, their realization should step not only into the lessons, but also into the children's free time activities, every child needs an individual approach, the cooperation with parents and their knowledgeability should not be neglected, it is purposeful to outline the prevention as a matter of community with state and other subjects connection, and to use the interactive methods.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century