Detailed Information on Publication Record
2008
Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Marta VALENTOVÁ and Petr PETRÁŠBasic information
Original name
Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy
Name in Czech
Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy
Name (in English)
Implementation of Minimal Preventive Programme in Primary and Secondary School Conditions
Authors
KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic), Marta VALENTOVÁ (203 Czech Republic) and Petr PETRÁŠ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, PdF MU, Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století, p. 19-20, 52 pp. 2008
Publisher
MSD, s.r.o.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00026335
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7392-044-9
Keywords in English
Minimal preventive programme; school; pupil; prevention; community; addiction
Změněno: 1/9/2008 11:46, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Minimální preventivní program (MPP) představuje klíčový nástroj k realizaci prevence ve školství v podmínkách základních, středních a speciálních škol. Problematika zneužívání návykových látek a návykového chování patří k závažným formám sociálních patologií, děti a mladiství jsou významnými rizikovými skupinami. Příspěvek informuje o vybraných projektech, které v rámci MPP na školách probíhají, dále o dotazníkovém šetření uskutečněném ve 26 školách v ČR a zaměřeném na charakteristiku a hodnocení chodu MPP. Ze studie vyplynulo, že preventivní projekty na školách by měly být cíleny a určeny pro žáky všech stupňů, jejich realizace by měla zasahovat nejen do výuky, ale též do volnočasových aktivit dětí. Každé dítě vyžaduje individuální přístup, nesmí se zapomínat na spolupráci s rodiči a jejich dobrou informovanost, je účelné koncipovat prevenci jako komunitní se zapojením státních i nestátních subjektů, využívat interaktivních postupů.
In English
The minimal preventive programme (MPP) represents a key device to implement a prevention in education in the primary, secondary and special school conditions. The problems of habit-forming substantions usage and addiction behaviour are a part of serious forms of social pathology, children and adolescents are an important risk group. This contribution informs about selected projects that are in motion under the terms of MPP in schools, further information is about the questionnaire survey implemented in 26 schools in the Czech Republic and aimed at the MPP characterization and evaluation. The study conveyed a result that preventive programmes in schools should be oriented and directed to pupils studying all the grades of schools, their realization should step not only into the lessons, but also into the children's free time activities, every child needs an individual approach, the cooperation with parents and their knowledgeability should not be neglected, it is purposeful to outline the prevention as a matter of community with state and other subjects connection, and to use the interactive methods.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|