Detailed Information on Publication Record
2008
Podpora prosociálnosti ve školním prostředí
PROKOPOVÁ, Alice and Jitka REISSMANNOVÁBasic information
Original name
Podpora prosociálnosti ve školním prostředí
Name in Czech
Podpora prosociálnosti ve školním prostředí
Name (in English)
Promoting Helping Behavior in School
Authors
PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor) and Jitka REISSMANNOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století, 2008
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00026342
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Helping Behavior; The Factors of Moral Development; Promoting Helping Behavior
Změněno: 3/9/2008 09:12, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
V originále
Příspěvek je zaměřen na prosociálnost dětí a dospívajících v kontextu školy. Jedním z předpokladů budování zdravého společenství dětí ve škole je určitá míra jejich schopnosti a ochoty pomoci druhému "jen tak", tj. bez anticipace odměny. K rozvoji prosociálnosti lze ve škole přispět jak intencionálně (cílenými aktivitami), tak i neintencionálně (vytvářením facilitujícího prostředí); obojí předpokládá od aktérů základní znalosti teoretických východisek, např. motivačních zdrojů osobní morálky, psychologických souvislostí morálního vývoje, vnějších a vnitřních faktorů rozvoje prosociálního chování dětí apod.
In English
The contribution is focused to prosociable behaviour of kids and teenagers in a school context. Schoolchildren and teenagers should be able to some extent to help others without anticipating any reward. To promote prosociable behaviour is possible use of intentional and also non-intentional methods and ways by targeted activities and creating facilitating atmosphere. For both ways teachers need to know theoretical resources, for example motivations for personal advancements, psychological context of moral evolution etc.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|