k 2008

Podpora prosociálnosti ve školním prostředí

PROKOPOVÁ, Alice and Jitka REISSMANNOVÁ

Basic information

Original name

Podpora prosociálnosti ve školním prostředí

Name in Czech

Podpora prosociálnosti ve školním prostředí

Name (in English)

Promoting Helping Behavior in School

Authors

PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor) and Jitka REISSMANNOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století, 2008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026342

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Helping Behavior; The Factors of Moral Development; Promoting Helping Behavior
Změněno: 3/9/2008 09:12, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na prosociálnost dětí a dospívajících v kontextu školy. Jedním z předpokladů budování zdravého společenství dětí ve škole je určitá míra jejich schopnosti a ochoty pomoci druhému "jen tak", tj. bez anticipace odměny. K rozvoji prosociálnosti lze ve škole přispět jak intencionálně (cílenými aktivitami), tak i neintencionálně (vytvářením facilitujícího prostředí); obojí předpokládá od aktérů základní znalosti teoretických východisek, např. motivačních zdrojů osobní morálky, psychologických souvislostí morálního vývoje, vnějších a vnitřních faktorů rozvoje prosociálního chování dětí apod.

In English

The contribution is focused to prosociable behaviour of kids and teenagers in a school context. Schoolchildren and teenagers should be able to some extent to help others without anticipating any reward. To promote prosociable behaviour is possible use of intentional and also non-intentional methods and ways by targeted activities and creating facilitating atmosphere. For both ways teachers need to know theoretical resources, for example motivations for personal advancements, psychological context of moral evolution etc.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century