POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ. Adaptační problémy vysokoškolských studentů na počátku studia (Adaptation problems of university students at the beginning of the university study). In Vrabcová, D., Svatoš, T. (Eds.): Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník anotací 16. konference ČAPV, Pedagogická fakulta UHK 2. - 4. 9. 2008. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2008 (s. 24). 2008. ISBN 978-80-7041-958-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adaptační problémy vysokoškolských studentů na počátku studia
Name in Czech Adaptační problémy vysokoškolských studentů na počátku studia
Name (in English) Adaptation problems of university students at the beginning of the university study
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ.
Edition Vrabcová, D., Svatoš, T. (Eds.): Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník anotací 16. konference ČAPV, Pedagogická fakulta UHK 2. - 4. 9. 2008. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2008 (s. 24). 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7041-958-8
Keywords in English adaptation; student; university study
Tags adaptation, student, university study
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 25/3/2010 17:25.
Abstract
Pozdní adolescence zahrnuje řadu různých životních přechodů a přechod na univerzitu je jedním z nich. Přechod do univerzitního prostředí může být velmi stresující a první rok na univerzitě obzvláště. Na Masarykově univerzitě v Brně jsme připravili kurz pro studenty prvních ročníků různých fakult, jehož cílem je napomoci studentům v oblastech náročných z hlediska adaptace. Z ankety, kterou studenti na začátku kurzu vyplňovali, vyplynulo, jaké problémy musí řešit v prvních dnech studia a jaké jsou jejich obavy v souvislosti se studiem. Efektivní intervenční program pro nové studenty v průběhu kurzu usnadňuje jejich přechod na univerzitu a hraje klíčovou roli v jejich dlouhodobé adaptaci na univerzitní život.
Abstract (in English)
Late adolescence involves various life transitions and the transition to university is one of these. The transition to university experience can be very stressful and the first year of university can be particularly difficult. We prepared a special course for students of the first year of study different faculties on Masaryk university in Brno with a view to help students in arears difficult in term of adaptation. The results from questionnaire at the beginning of course showed the student`s problems in the first days of the study and their fears in connection with the study. Effective intervention programme for new students during the course facilitate their transition to university and plays a key role in their long-term adaptation to university life.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 7/6/2024 01:52