Detailed Information on Publication Record
2007
El lenguaje publicitario: ?fuente de innovación o de corrupción de la lengua?
STEHLÍK, PetrBasic information
Original name
El lenguaje publicitario: ?fuente de innovación o de corrupción de la lengua?
Name in Czech
Jazyk reklamy: zdroj inovace nebo korupce jazyka?
Name (in English)
Advertising Language: A source of Innovation or Corruption of Language?
Authors
STEHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Olomouc, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Philologica 92, Romanica Olomucensia XVIII, p. 273-279, 376 pp. 2007
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Spanish
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/07:00033787
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-244-1820-9
Keywords in English
Adverising; Language; Corruption; Innovation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2012 10:03, doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
V originále
Este artículo se centra en los aspectos positivos y negativos de la publicidad en la sociedad de consumo, sobre todo, en el papel que desempeńa hoy el lenguaje publicitario en la evolución de la lengua y en la calidad de la comunicación lingüística. El lenguaje publicitario se caracteriza por el uso de muchos recursos lingüísticos innovadores. Por otra parte, algunos rasgos característicos de la publicidad, p. ej. el carácter unilateral del mensaje publicitario, la exageración, la simplificación, la fragmentación, el predominio de la forma sobre el contenido, etc., pueden influir de manera negativa en el uso de la lengua en general.
In Czech
Tento článek se zaměřuje na pozitivní a negativní aspekty reklamy v konzumní společnosti, a to zvláště na vliv jazyka reklamy při vývoji jazyka a kvality jazykové komunikace. Reklamní jazyk se vyznačuje užitím mnoha inovačních jazykových prostředků. Na druhou stranu však některé charakteristické rysy reklamy, jako jsou unilaterální charakter reklamní zprávy, exagerace a zjednodušování, fragmentace textu a převaha formy nad obsahem, mohou negativně ovlivnit užívání jazyka obecně.
In English
This paper focuses on the positive and negative aspects of advertising in the modern consumer society, especially on the role of the language of advertising in the evolution of language and in the quality of linguistic communication. The language of advertising is characterized by the use of many innovative linguistic resources. On the other hand, some characteristics of advertising, such as the unilateral character of the advertising message, exageration, simplification, fragmentation, and the predominance of form over content, etc., may negatively affect the use of language.