D 2008

NADANÍ ŽÁCI A JEJICH VOLNÝ ČAS

HAVELKOVÁ, Marie, Martina POKORNÁ and Tomáš PRUŠA

Basic information

Original name

NADANÍ ŽÁCI A JEJICH VOLNÝ ČAS

Name in Czech

NADANÍ ŽÁCI A JEJICH VOLNÝ ČAS

Name (in English)

Gifted Students and Their Free Time

Authors

HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Martina POKORNÁ (203 Czech Republic) and Tomáš PRUŠA (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. p. 50-51, 2 pp. 2008

Publisher

GAUDEAMUS UHK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026368

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7041-970-0

Keywords in English

gifted students - talented students - educational process - lifestyle - free time - Department of Family Education and Health Education

Tags

Reviewed
Změněno: 8/9/2008 14:59, doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.

Abstract

V originále

Mimoškolní aktivity se mohou stát významným prostředkem pro posílení interpersonálních vztahů všech účastníků vzdělávacího procesu. Tento fakt může být využit při práci s žáky, kteří mají specifické vzdělávací potřeby a často se v mnoha směrech odlišují od svých spolužáků. Do takovéto skupiny žáků spadají i nadaní a mimořádně nadaní žáci. V loňském roce byl proveden na PdF MU výzkum, který analyzoval životní styl nadaných a mimořádně nadaných žáků ZŠ. Z výzkumu byly zjištěny rozdílnosti v mimoškolních aktivitách ve srovnání s ostatními žáky. Získané poznatky by se tak mohly uplatnit při formování volnočasových aktivit a být nápomocny při utváření vzájemné spolupráce.

In English

After-school activities can become an essential mean for enhancement of interpersonal relationships between all the educational process participants. This fact can be used at work with students that have specific educational needs and, in many respects, differ from their classmates. Gifted and talented students are part of this group of pupils as well. In the last year, a research was carried out in the Faculty of Education at Masaryk University. It analysed the lifestyle of gifted and talented primary school students. The results of the research show the differencies in after-school activities in comparison with other students. The acquired piece of knowledge can be applied in forming of after-school activities and it could help with the forming of mutual cooperation.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education