J 2008

Applying the life cycle theory: the rise and fall of railways

TOMEŠ, Zdeněk

Basic information

Original name

Applying the life cycle theory: the rise and fall of railways

Name in Czech

Aplikace teorie životního cyklu období: vzestup a pád železnic

Authors

TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

The Journal of Transport History, UK, Manchester University Press, 2008, 0022-5266

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00024920

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

life cycle railways

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/11/2008 16:44, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper focuses on the market share decline of railway transport in developed countries. The paper starts with a basic analysis of economic history of railways. The idea of product life-cycle is then applied to interpret a long term economic development of railways. The decline of railways is understood as a period in a structural life-cycle of the industry. The key determinants of the decline are identified as road transport competition, changing patterns of the economy and railways internal inflexibility.

In Czech

Článek se zaměřuje na pokles tržních podílů železniční dopravy ve vyspělých zemích. Článek je uveden základní analýzou ekonomické historie železnic. Následně je aplikována teroie životního cyklu odvětví. Dlouhodobý pokles tržních podílů železnice je pak vnímán jako útlumová fáze životního cyklu tohoto odvětví.

Links

GA402/08/1438, research and development project
Name: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Czech Science Foundation, Competitive a advantage and competition within railway trnasport - chances and limits of economic policy