J 2008

Láska je láska: představy a zkušenosti patnáctiletých adolescentů

LACINOVÁ, Lenka, Radka MICHALČÁKOVÁ and Zuzana MASOPUSTOVÁ

Basic information

Original name

Láska je láska: představy a zkušenosti patnáctiletých adolescentů

Name (in English)

Love is love: experiences and conceptions of 15-years-old adolescents

Authors

LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor), Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Czech Republic) and Zuzana MASOPUSTOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

E-psychologie, 2008, 1802-8853

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00026446

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

romantic relationships; middle adolescence; ELSPAC

Tags

Reviewed
Změněno: 13/11/2008 07:56, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie představuje reprezentace pojmu "chodit s někým", jak jej popisují patnáctiletí adolescenti, respondenti studie ELSPAC. Dále shrnuje, co dospívající pokládají za výhody a nevýhody romantického/partnerského vztahu. Většina patnáctiletých adolescentů udávala, že momentálně prožívá nebo v minulosti již prožila partnerský vztah. Více výpovědí o tom, co si představují pod pojmem "chodit s někým" a také více nevýhod udávaly dívky oproti chlapcům. V rozhovorech adolescenti reagovali na otázku "co to podle Tebe znamená chodit s někým" nejčastěji odpověďmi obecného charakteru. Druhá nejčetnější kategorie v sobě zahrnovala výpovědi, které jsou charakteristické pro reprezentaci přátelství - společné volnočasové aktivity, humor, zábava atd. Celkově adolescenti méně uvažovali o negativních aspektech romantického vztahu a v hodnocení převažovaly spíše přínosy a zisky.

In English

The study examines 15-year-old respondents of study ELSPAC descriptions of representation of term "to date somebody" and their descriptions of advantages and disadvantages of romantic relationships. The majority of adolescents currently have of had dating experiences in the past. We noticed that girls appeared to have more to say than boys about meaning of "dating" and about negative aspects of romantic relationships. Respondents were the most likely mention general descriptions of romantic relationships. The second category was created by affiliative characteristics of romantic relationships (shared leisure activities, humor, fun etc.). Advantages of romantic relationships more than disadvantages characterized these adolescents' views of this type of close relationship.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society