D 2008

Lyrický text v komunikaci s prepubescentním čtenářem

ZÍTKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Lyrický text v komunikaci s prepubescentním čtenářem

Name (in English)

Lyrical text in communication with a prepubescent reader

Authors

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 89-102, 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026447

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-167-6

Keywords in English

lyrical text; research of reception; communication; special educational needs; dyslexia; exceptional talent; experience of text; understanding of symbolic character; metaphor

Tags

Reviewed
Změněno: 24/9/2008 14:34, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek obsahuje dílčí výsledky výzkumu recepčních schopností žáků primární školy s odlišnými dispozicemi - dyslexie, mimořádné nadání, průměrná skupina. Zaměřuje se na způsob subjektivního prožitku a porozumění obraznosti u lyrických básní. Výsledky prezentuje nejprve samostatně k jednotlivým textům a poté uvádí celková zjištění o zvláštnostech recepce sledovaných skupin žáků. Výsledky výzkumu mohou poskytnout vodítko pro diferencovaný přístup k žákům s různými speciálními vzdělávacími potřebami.

In English

The article presents partial results of the research of the reception ability of primary school pupils with different conditions - dyslexia, exceptional talent, avarage group. It focuses on subjective experience and understanding of symbolic character in lyrical poems. The results are presented separately at first and in the end a summary of results of the three groups of pupils is given. The results of this research can offer a clue for individualized approach to pupils with special educational needs.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education