V originále
In the first stage of the project, 65 respondents were questioned, all of them students of combined university studies who had already taken active part in the educational process. The following techniques were used: 1) The authors questionnaire directed towards the subjective perception of ones speaking and singing voice, the knowledge of voice hygiene, the sources of this knowledge and the voice load in extraprofessional activities. 2) The Voice Handicap Index (VHI) questionnaire worked out by Jacobson and her colleagues (1997), by means of which it is possible to establish the subjective evaluation of the quality of ones voice and of the impact ones voice has on socio-professional functions. At the same time all the respondents voices were recorded by DSI so that objective changes of their voices could be monitored systematically.
In Czech
V první etapě projektu proběhlo šetření u 65 respondentů, studentů kombinovaného studia, kteří již působí ve výchovně vzdělávacím procesu. Byly použity následující techniky: Dotazník vlastní konstrukce zaměřený na zjištění subjektivní percepce mluvního i zpěvního hlasu, na vědomosti o hlasové hygieně, na zdroje těchto vědomostí, i na zjištění hlasové zátěže v mimopracovních aktivitách. Dotazník Voice Handicap Index (VHI), konstruovaný Jacobsonovou a spolupracovníky (1997, pomocí kterého lze zjistit subjektivní hodnocení vlastní kvality hlasu a vlivu kvality hlasu na socioprofesní funkce. Zároveň byly u všech respondentů pořízeny hlasové snímky DSI pro systematické sledování objektivních změn hlasu.