FROSTOVÁ, Jana. A study on teachers´ voice development in the context of their profession. In ŘEHULKA, E. Et Al. School And Health 21(3/2008): Social And Health Aspects of Health Education. 1st ed. Brno: MSD, s.r.o., 2008, p. 65-78. School And Health 21(3/2008). ISBN 978-80-7392-043-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name A study on teachers´ voice development in the context of their profession
Name in Czech Příspěvek k vývoji hlasu učitelů v kontextu pedagogické profese
Authors FROSTOVÁ, Jana.
Edition 1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. Et Al. School And Health 21(3/2008): Social And Health Aspects of Health Education, p. 65-78, 14 pp. School And Health 21(3/2008), 2008.
Publisher MSD, s.r.o.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-043-2
Keywords (in Czech) hlas učitelé péče o hlas VHI DSI
Keywords in English voice; teachers; voice hygiene; voice evaluation; Voice Handicap Index; Dysphonia Severity Index
Tags Dysphonia Severity Index, teachers, voice, voice evaluation, voice handicap index, voice hygiene
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D., učo 2369. Changed: 25/3/2010 13:47.
Abstract
In the first stage of the project, 65 respondents were questioned, all of them students of combined university studies who had already taken active part in the educational process. The following techniques were used: 1) The authors questionnaire directed towards the subjective perception of ones speaking and singing voice, the knowledge of voice hygiene, the sources of this knowledge and the voice load in extraprofessional activities. 2) The Voice Handicap Index (VHI) questionnaire worked out by Jacobson and her colleagues (1997), by means of which it is possible to establish the subjective evaluation of the quality of ones voice and of the impact ones voice has on socio-professional functions. At the same time all the respondents voices were recorded by DSI so that objective changes of their voices could be monitored systematically.
Abstract (in Czech)
V první etapě projektu proběhlo šetření u 65 respondentů, studentů kombinovaného studia, kteří již působí ve výchovně vzdělávacím procesu. Byly použity následující techniky: Dotazník vlastní konstrukce zaměřený na zjištění subjektivní percepce mluvního i zpěvního hlasu, na vědomosti o hlasové hygieně, na zdroje těchto vědomostí, i na zjištění hlasové zátěže v mimopracovních aktivitách. Dotazník Voice Handicap Index (VHI), konstruovaný Jacobsonovou a spolupracovníky (1997, pomocí kterého lze zjistit subjektivní hodnocení vlastní kvality hlasu a vlivu kvality hlasu na socioprofesní funkce. Zároveň byly u všech respondentů pořízeny hlasové snímky DSI pro systematické sledování objektivních změn hlasu.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 3/6/2024 04:44