KRÁTKÁ, Jana a Patrik VACEK. Popular Culture Monsters Go To Education: The Czech Republic Buffy Case. In 6th Global Conference - Monsters and the Monstrous: Myths and Metaphors of Enduring Evil. 1. vyd. Oxford: Inter-Disciplinary.Net. s. 1-8. 2008.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Popular Culture Monsters Go To Education: The Czech Republic Buffy Case
Název česky Monstra z populární kultury jdou do edukace: Případová studie o českých fanoušcích Buffy
Autoři KRÁTKÁ, Jana a Patrik VACEK.
Vydání 1. vyd. Oxford, 6th Global Conference - Monsters and the Monstrous: Myths and Metaphors of Enduring Evil, od s. 1-8, 8 s. 2008.
Nakladatel Inter-Disciplinary.Net
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky media education; TV series; Buffy the Vampiry Slayer; Angel; cinematherapy; bibliopedagogy; monsters in education; audiovisual reception
Štítky Angel, audiovisual reception, bibliopedagogy, Buffy the Vampiry Slayer, cinematherapy, media education, monsters in education, TV series
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Změněno: 1. 10. 2008 15:09.
Anotace
This study analyzes the modes of spectatorship in one of the most re-evaluated phenomenons of recent audiovisual culture - Buffy the Vampire Slayer and its spin-off Angel - both in the Czech context to which the issue is rather new. The Buffy series maintains its cult postition in humanities research and as such it has undergone extensive observation from many traditional fields of inquiry. However, education sciences have been standing a bit aloof of these efforts. The survey, grounded in bibliopedagogy and cinematherapy approaches, is structured into five parts: 1) Introduction (first public notion of Buffy series in the Czech Republic, Buffy becomes a favorite discussion topic, modes of representation according to respondents' opinions); 2) Identification (favoured and unfavoured Buffy series characters, unifying subjects and issues in accordance to one's real-life experience, self-identification); 3) Fan activites and creative efforts (frequency of Buffy viewing experience, creating blogs, webpage designs and subsequent graphics innovations, fan-fiction stories and hypotheses, using foreign languages within the Buffy fan-fiction creative efforts); 4) Reality and authenticity (spatial representations, masks and costumes, Buffy series vs. other TV series comparations; happy endings discussions); 5) Aspects of communication (Buffy-related thoughts and shared experience).
Anotace česky
Případová stdudie z prostředí českých fanoušků Buffy the Vampire Slayer a možnosti využití v edukaci.
Návaznosti
GP406/08/P176, projekt VaVNázev: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Grantová agentura ČR, Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 11:28