POVOLNÁ, Renata. Notes on coherence in spoken and written discourse (with some implications for teaching). In SCHMIED, Josef and Christoph HAASE. English Projects in Teaching and Research in Central Europe, Research in English and Applied Linguistics, REAL Studies 4. Gottingen: Cuvillier Verlag Gottingen, 2008, p. 97-105. ISBN 978-3-86727-664-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Notes on coherence in spoken and written discourse (with some implications for teaching)
Name in Czech Poznámky ke koherenci v psaném a mluveném diskurzu (s důsledky pro výuku)
Authors POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Gottingen, English Projects in Teaching and Research in Central Europe, Research in English and Applied Linguistics, REAL Studies 4, p. 97-105, 9 pp. 2008.
Publisher Cuvillier Verlag Gottingen
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00029103
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-86727-664-1
Keywords (in Czech) koherence; koheze; intertextualita; vztahy koherence; dobře strukturovaný text; mluvený diskurz; psaný diskurz
Keywords in English coherence; cohesion; intertextuality; coherence relations; well-formed texts; spoken discourse; written discourse
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., učo 1136. Changed: 4/1/2010 11:04.
Abstract
The present paper attempts to contribute to the study of coherence, an important linguistic notion not yet uniformly defined by linguists. While taking coherence into account particularly in relation to cohesion and intertextuality, the author concentrates on the differences between spoken and written discourse which are reflected in the language means that speakers/writers use when encoding the messages they want to convey to their addressees and which the hearers/readers have to decode in order to arrive at meanings coherent with the speakers/writers communicative goals. The author - a university teacher - also includes some implications for the teaching process which result from the important role coherence relations perform in the structuring of a well-formed and comprehensible text.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se snaží příspět ke studiu koherence, tj. důležitého lingvistického pojmu, který není dosud lingvisty jednotně definován. Autorka zvažuje především vztah koherence vůči kohezi a intertextualitě a zaměřuje se na rozdíly mezi mluveným a psaným diskurzem. Ty se odrážejí v jazykových prostředcích, které mluvčí/pisatelé používají při zakódování sdělení, jež chtějí předat svým adresátům, a které posluchači/čtenáři mají k dispozici při dekódování sdělovaného významu v souladu s komunikačními záměry mluvčího/pisatele. Autorka coby vysokoškolská učitelka také upozorňuje na to, že významnou roli, kterou koherentní vztahy plní při vytváření dobře strukturovaného a srozumitelného textu, je třeba promítat do jazykové výuky.
Links
GA405/08/0866, research and development projectName: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Czech Science Foundation, Coherence and Cohesion in English Discourse
PrintDisplayed: 29/9/2024 10:06