BERÁNEK, Jaroslav. Řešení zajímavých úloh jako prostředek rozvíjení znalostí studentů (Solving of mathematical problems). In 7. mezinárodní matematický Workshop. první. Brno: FAST VUT Brno, 2008, p. 69-76. ISBN 978-80-214-3727-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řešení zajímavých úloh jako prostředek rozvíjení znalostí studentů
Name (in English) Solving of mathematical problems
Authors BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, 7. mezinárodní matematický Workshop, p. 69-76, 8 pp. 2008.
Publisher FAST VUT Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10101 Pure mathematics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00033955
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-214-3727-2
Keywords in English Mathematical problems; teaching of mathematics
Tags Mathematical problems, teaching of mathematics
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 21/1/2013 10:25.
Abstract
V didaktickém příspěvku je ukázáno, že k rozvíjení znalostí a myšlení studentů mohou jako motivující faktor sloužit i zajímavé matematické úlohy a problémy. Jsou zde uvedeny a vyřešeny úlohy, k jejichž řešení vede vhodná substituce, vhodné označení či názorný obrázek, nebo také znalosti, které s danou úlohou zdánlivě nesouvisí. Příspěvek např. obsahuje několik úloh využívajících znalostí z teorie polynomů.
Abstract (in English)
The article contains a set of problems solved with the help of polynomials, suitable notations and pictures. These problems are not typical for school mathematics and while their solving it is necessary to use the connections with other branches of mathematics. Solving of these problems is the measure for deepening and widening secondary school and university students knowledge and contributes to their general mathematical overview.
PrintDisplayed: 6/10/2024 23:48