SUCHÁNEK, Petr and Jiří ŠPALEK. Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR (The Measuring of the Companies Competitiveness in the Czech Republic). In Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 1st ed. Praha: VŠE, 2008, p. 1-10. ISBN 978-80-245-1408-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR
Name in Czech Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR
Name (in English) The Measuring of the Companies Competitiveness in the Czech Republic
Authors SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří ŠPALEK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, Nová teorie ekonomiky a managementu organizací, p. 1-10, 10 pp. 2008.
Publisher VŠE
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/08:00026565
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-245-1408-6
Keywords in English Competitiveness; Financial analysis; Clustering
Tags clustering, competitiveness, financial analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D., učo 1544. Changed: 17/10/2008 21:59.
Abstract
Článek se zabývá měřením konkurenceschopnosti podniků v ČR na základě empirického šetření provedeného Centrem pro výzkum konkurenční schopnosti České ekonomiky v roce 2007. Článek vychází z předpokladů, že konkurenční schopnost podniku se promítá do finanční výkonnosti podniku, která je měřitelná standardními poměrovými ukazateli. Samotná konkurenční schopnost je zapříčiněna faktory kvalitativního charakteru. Cílem článku je pomocí vybraných finančních ukazatelů a statistických metod rozdělit zkoumané podniky do shluků vzájemně podobných podniků a hledat jejich typické kvalitativní charakteristiky. Dílčím cílem článku je zjistit, zda pro jednotlivé shluky podniků existují typické charakteristiky faktorů a zda tyto faktory nabývají v různých shlucích podniků různých (statisticky významných) hodnot.
Abstract (in English)
This paper deals with measuring the Czech companies competitiveness based on an empirical survey made by the Research Center for the Czech Economy Competitiveness in 2007. The paper proceeds from the assumption that the company competitiveness is reflected in its financial effectiveness that is measurable by means of standard ratio indicators. The actual competitiveness results from factors of qualitative characteristics. The aim of the paper is to divide the examined companies using chosen financial indicators and statistical methods into clusters of similar companies and to find their typical qualitative characteristics. The partial aim of the paper is to find out whether there are typical characteristics of individual clusters of companies and whether these factors have different values (statistically significant) in different clusters of companies.
Links
1M0524, research and development projectName: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy
PrintDisplayed: 23/7/2024 06:21