D
2008
Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR
SUCHÁNEK, Petr and Jiří ŠPALEK
Basic information
Original name
Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR
Name in Czech
Měření konkurenceschopnosti podniků v ČR
Name (in English)
The Measuring of the Companies Competitiveness in the Czech Republic
Edition
1. vyd. Praha, Nová teorie ekonomiky a managementu organizací, p. 1-10, 10 pp. 2008
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/08:00026565
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords in English
Competitiveness; Financial analysis; Clustering
V originále
Článek se zabývá měřením konkurenceschopnosti podniků v ČR na základě empirického šetření provedeného Centrem pro výzkum konkurenční schopnosti České ekonomiky v roce 2007. Článek vychází z předpokladů, že konkurenční schopnost podniku se promítá do finanční výkonnosti podniku, která je měřitelná standardními poměrovými ukazateli. Samotná konkurenční schopnost je zapříčiněna faktory kvalitativního charakteru. Cílem článku je pomocí vybraných finančních ukazatelů a statistických metod rozdělit zkoumané podniky do shluků vzájemně podobných podniků a hledat jejich typické kvalitativní charakteristiky. Dílčím cílem článku je zjistit, zda pro jednotlivé shluky podniků existují typické charakteristiky faktorů a zda tyto faktory nabývají v různých shlucích podniků různých (statisticky významných) hodnot.
In English
This paper deals with measuring the Czech companies competitiveness based on an empirical survey made by the Research Center for the Czech Economy Competitiveness in 2007. The paper proceeds from the assumption that the company competitiveness is reflected in its financial effectiveness that is measurable by means of standard ratio indicators. The actual competitiveness results from factors of qualitative characteristics. The aim of the paper is to divide the examined companies using chosen financial indicators and statistical methods into clusters of similar companies and to find their typical qualitative characteristics. The partial aim of the paper is to find out whether there are typical characteristics of individual clusters of companies and whether these factors have different values (statistically significant) in different clusters of companies.
Links
1M0524, research and development project | Name: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy |
|
Displayed: 4/11/2024 10:25