C 2008

Komunikativní přístup ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení

HANUŠOVÁ, Světlana

Basic information

Original name

Komunikativní přístup ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Communicative approach in foreign language teaching to learners with specific learning difficulties

Authors

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Klenková, J., Vítková, M.: Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. p. 47 - 55, 8 pp. .. 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026582

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4708-2

Keywords in English

communicative approach; communicative competence; specific learning difficulties; Orton.-Gillingham method; multisensory approach; eclectic approach; learning styles and strategies.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/9/2014 06:55, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá vyhodnocením přiměřenosti komunikativního přístupu ve výuce cizího jazyka u dětí se specifickými poruchami učení. Po uvedení do problematiky a objasnění současného pojetí komunikativní kompetence a jejího hodnocení se autorka věnuje metodám cizojazyčného vyučování doporučovaným odborníky v zahraničí pro žáky se specifickými poruchami učení. Tyto metody se liší od komunikativního přístupu např. využitím mateřského jazyka a explicitní výukou gramatiky. Zdůrazňováno je také působení na více smyslů žáka, využívání různých stylů učení a rozvoj učebních strategií.

In English

The paper deals with the appropriateness of the communicative approach in foreign language teaching to learners with specific learning difficulties. After the introduction into the current conception of the communicative competence and its evaluation the author discusses the methods of foreign language instruction recommended for teaching learners with specific learning difficulties. These methods differ from the communicative approach especially by the use of mother tongue in language teaching and explicit grammar instruction. Multisensory approach, the accommodation of different learning styles and the development of learner strategies are broadly recommended, too.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education