Detailed Information on Publication Record
2008
Komunikativní přístup ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení
HANUŠOVÁ, SvětlanaBasic information
Original name
Komunikativní přístup ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení
Name (in English)
Communicative approach in foreign language teaching to learners with specific learning difficulties
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Klenková, J., Vítková, M.: Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. p. 47 - 55, 8 pp. .. 2008
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00026582
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-4708-2
Keywords in English
communicative approach; communicative competence; specific learning difficulties; Orton.-Gillingham method; multisensory approach; eclectic approach; learning styles and strategies.
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/9/2014 06:55, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá vyhodnocením přiměřenosti komunikativního přístupu ve výuce cizího jazyka u dětí se specifickými poruchami učení. Po uvedení do problematiky a objasnění současného pojetí komunikativní kompetence a jejího hodnocení se autorka věnuje metodám cizojazyčného vyučování doporučovaným odborníky v zahraničí pro žáky se specifickými poruchami učení. Tyto metody se liší od komunikativního přístupu např. využitím mateřského jazyka a explicitní výukou gramatiky. Zdůrazňováno je také působení na více smyslů žáka, využívání různých stylů učení a rozvoj učebních strategií.
In English
The paper deals with the appropriateness of the communicative approach in foreign language teaching to learners with specific learning difficulties. After the introduction into the current conception of the communicative competence and its evaluation the author discusses the methods of foreign language instruction recommended for teaching learners with specific learning difficulties. These methods differ from the communicative approach especially by the use of mother tongue in language teaching and explicit grammar instruction. Multisensory approach, the accommodation of different learning styles and the development of learner strategies are broadly recommended, too.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|