D 2008

Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu.

JANÍKOVÁ, Marcela

Basic information

Original name

Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu.

Name (in English)

Interaction Patterns in the Physical Education: Presentation of the Research Project

Authors

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Učitel a žák v současné škole. p. 105-111, 7 pp. 2008

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/08:00024977

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-4752-5

Keywords in English

interaction; communication; interaction style; interaction patterns; systemic approach to interaction and communication; interpersonal behaviour; teachers; pupils/students

Tags

Reviewed
Změněno: 17/12/2008 21:58, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Učitel a žáci se při výuce vzájemně ovlivňují. Toto vzájemné ovlivňování (interakce) se významnou měrou podílí na výsledcích výuky. Na základě vlastností osobnosti učitele a jeho pojetí výuky uplatňuje každý učitel osobité interakční vzorce, které se ještě dotváří v souvislosti s konkrétním chováním a jednáním určité třídy, resp. žáků. V příspěvku představujeme design výzkumného projektu GA ČR, jehož cílem je analyzovat a popsat interakční vzorce učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretický základ výzkumu je ukotven v systémovém pojetí interakce a komunikace a v Learyho teorii interpersonálního chování.

In English

The teacher and pupils influence each other in the classroom. This influencing (interaction) defines to a certain extent the results of teaching and learning. Based on their personal characteristics and their beliefs about teaching, each teacher uses individual interaction patterns that then differ when applied to particular pupils in particular classes. This paper presents the design of a GA ČR research project that aims at a description and analysis of interaction patterns of lower secondary Physical Education teachers. The theoretical basis of the project lies in the systemic approach to interaction and communication and in Learys theory of interpersonal behaviour.

Links

GP406/08/P252, research and development project
Name: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Investor: Czech Science Foundation, Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction