Detailed Information on Publication Record
2008
Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu.
JANÍKOVÁ, MarcelaBasic information
Original name
Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu.
Name (in English)
Interaction Patterns in the Physical Education: Presentation of the Research Project
Authors
JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Učitel a žák v současné škole. p. 105-111, 7 pp. 2008
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/08:00024977
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-210-4752-5
Keywords in English
interaction; communication; interaction style; interaction patterns; systemic approach to interaction and communication; interpersonal behaviour; teachers; pupils/students
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/12/2008 21:58, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
V originále
Učitel a žáci se při výuce vzájemně ovlivňují. Toto vzájemné ovlivňování (interakce) se významnou měrou podílí na výsledcích výuky. Na základě vlastností osobnosti učitele a jeho pojetí výuky uplatňuje každý učitel osobité interakční vzorce, které se ještě dotváří v souvislosti s konkrétním chováním a jednáním určité třídy, resp. žáků. V příspěvku představujeme design výzkumného projektu GA ČR, jehož cílem je analyzovat a popsat interakční vzorce učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretický základ výzkumu je ukotven v systémovém pojetí interakce a komunikace a v Learyho teorii interpersonálního chování.
In English
The teacher and pupils influence each other in the classroom. This influencing (interaction) defines to a certain extent the results of teaching and learning. Based on their personal characteristics and their beliefs about teaching, each teacher uses individual interaction patterns that then differ when applied to particular pupils in particular classes. This paper presents the design of a GA ČR research project that aims at a description and analysis of interaction patterns of lower secondary Physical Education teachers. The theoretical basis of the project lies in the systemic approach to interaction and communication and in Learys theory of interpersonal behaviour.
Links
GP406/08/P252, research and development project |
|