JANÍKOVÁ, Marcela. Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu. (Interaction Patterns in the Physical Education: Presentation of the Research Project). In FRANIOK, Petr and Dana KNOTOVÁ. Učitel a žák v současné škole. Brno: MU. p. 105-111. ISBN 978-80-210-4752-5. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interakční vzorce ve výuce tělesné výchovy: Představení výzkumného projektu.
Name (in English) Interaction Patterns in the Physical Education: Presentation of the Research Project
Authors JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Učitel a žák v současné škole. p. 105-111, 7 pp. 2008.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/08:00024977
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-4752-5
Keywords in English interaction; communication; interaction style; interaction patterns; systemic approach to interaction and communication; interpersonal behaviour; teachers; pupils/students
Tags communication, interaction, interaction patterns, interaction style, interpersonal behaviour, pupils/students, teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D., učo 22233. Changed: 17/12/2008 21:58.
Abstract
Učitel a žáci se při výuce vzájemně ovlivňují. Toto vzájemné ovlivňování (interakce) se významnou měrou podílí na výsledcích výuky. Na základě vlastností osobnosti učitele a jeho pojetí výuky uplatňuje každý učitel osobité interakční vzorce, které se ještě dotváří v souvislosti s konkrétním chováním a jednáním určité třídy, resp. žáků. V příspěvku představujeme design výzkumného projektu GA ČR, jehož cílem je analyzovat a popsat interakční vzorce učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretický základ výzkumu je ukotven v systémovém pojetí interakce a komunikace a v Learyho teorii interpersonálního chování.
Abstract (in English)
The teacher and pupils influence each other in the classroom. This influencing (interaction) defines to a certain extent the results of teaching and learning. Based on their personal characteristics and their beliefs about teaching, each teacher uses individual interaction patterns that then differ when applied to particular pupils in particular classes. This paper presents the design of a GA ČR research project that aims at a description and analysis of interaction patterns of lower secondary Physical Education teachers. The theoretical basis of the project lies in the systemic approach to interaction and communication and in Learys theory of interpersonal behaviour.
Links
GP406/08/P252, research and development projectName: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Investor: Czech Science Foundation, Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction
PrintDisplayed: 18/4/2024 22:48