D 2008

Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method

PORTEŠOVÁ, Šárka and Jana ČIHOUNKOVÁ

Basic information

Original name

Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method

Name in Czech

Diagnostika českcýh rozumově nadaných dětí s dyslexií metodou WISC-III

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor) and Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Praha, From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood, p. 108-119, 12 pp. 2008

Publisher

The center of giftedness

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00024982

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7387-172-7

UT WoS

000262538000004

Keywords in English

gifted; talented students

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2010 17:29, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

This research is focused on the issue of diagnostics of intellectually gifted children with dyslexia by Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III). The aim of this research is to find out whether there is a typical cognitive profile of performance in this method in intellectually gifted children with dyslexia. The experimental sample was composed of intellectually gifted children with dyslexia identified in educational-counselling centres all over the Czech Republic. The mean values obtained in individual subtests were compared within the experimental group as well as between the experimental group and control groups composed of intellectually gifted children without dyslexia, intellectually average children with dyslexia and normal population. The research revealed empirical findings on certain discrepancies in performance, especially discrepancies between achieved performance in subtests Knowledge on the one hand and Coding and Digit Span on the other hand; furthermore, it revealed possible difficulties in identifying the so-called twice-exceptional children in the Czech educational-psychological practice.

In Czech

Prezentovaný výzkum se zaměřuje na diagnostiku rozumově nadaných dětí s dyslexií pomocí Wechslerova inteligenčního testu pro děti (WISC-III). Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v této metodě u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolními skupinami, tvořenými rozumově nadanými dětmi bez dyslexie, intelektově průměrnými dětmi s dyslexií a normální populací. Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel a odhalil možná úskalí při identifikaci těchto tzv. dvakrát výjimečných dětí v naší pedagogicko-psychologické praxi.

Links

GA406/06/0676, research and development project
Name: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society