Detailed Information on Publication Record
2008
Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession
ŘEHULKA, EvženBasic information
Original name
Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession
Name in Czech
Příběhy učitelek: pokus o poznání profese
Authors
Edition
první. Brno, Social and Health Aspects of Health Education, p. 51-64, 14 pp. Social and Health Aspects of Health Education, 2008
Publisher
MSD, s. r. o.
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7392-043-2
Keywords in English
teaching profession personal story
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2010 17:53, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
The study brings information on teaching profession by means of profession stories of fifty women teachers. We assembled the individual stories in a structure by motivation, experience, everydayness, work, significance, sense and teaching fate, comprised in those personal stories. After qualitative analysis we can conclude that teaching is a deliberate choice of the profession; by women teachers it is considered mainly traditionally, with a relatively high moral credit and with differentiation between surplus of upbringing or educational work. By identifying with the teaching profession, the teachers can reach life satisfaction, but they are also confronted with specific loads and problems that can lead to deformations, which are not foreknown by them.
In Czech
Studie přináší poznatky o učitelském povolání prostřednictvím analýzy profesního příběhu padesáti učitelek. Jednotlivé výpovědi jsme strukturovali z hlediska motivace, prožitku, každodennosti, práce, významu, smyslu a osudu učitelství v osobním příběhu. Po kvalitativní analýze docházíme k závěrům, že učitelství je vědomou volbou povolání, je učitelkami chápáno hlavně tradičně, s relativně vysokým mravním kreditem a s diferencí mezi převahou výchovné či vzdělávací práce. Při identifikaci s učitelstvím dochází k životnímu naplnění, ale současně k setkání se specifickými zátěžemi a problémy, které mohou vést až deformacím, na které nebývají učitelky připraveny.
Links
IAA7025403, research and development project |
| ||
MSM0021622421, plan (intention) |
|