ŘEHULKA, Evžen. Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession. In Social and Health Aspects of Health Education. první. Brno: MSD, s. r. o., 2008, p. 51-64. Social and Health Aspects of Health Education. ISBN 978-80-7392-043-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession
Name in Czech Příběhy učitelek: pokus o poznání profese
Authors ŘEHULKA, Evžen.
Edition první. Brno, Social and Health Aspects of Health Education, p. 51-64, 14 pp. Social and Health Aspects of Health Education, 2008.
Publisher MSD, s. r. o.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-043-2
Keywords in English teaching profession personal story
Tags teaching profession personal story
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 29/3/2010 17:53.
Abstract
The study brings information on teaching profession by means of profession stories of fifty women teachers. We assembled the individual stories in a structure by motivation, experience, everydayness, work, significance, sense and teaching fate, comprised in those personal stories. After qualitative analysis we can conclude that teaching is a deliberate choice of the profession; by women teachers it is considered mainly traditionally, with a relatively high moral credit and with differentiation between surplus of upbringing or educational work. By identifying with the teaching profession, the teachers can reach life satisfaction, but they are also confronted with specific loads and problems that can lead to deformations, which are not foreknown by them.
Abstract (in Czech)
Studie přináší poznatky o učitelském povolání prostřednictvím analýzy profesního příběhu padesáti učitelek. Jednotlivé výpovědi jsme strukturovali z hlediska motivace, prožitku, každodennosti, práce, významu, smyslu a osudu učitelství v osobním příběhu. Po kvalitativní analýze docházíme k závěrům, že učitelství je vědomou volbou povolání, je učitelkami chápáno hlavně tradičně, s relativně vysokým mravním kreditem a s diferencí mezi převahou výchovné či vzdělávací práce. Při identifikaci s učitelstvím dochází k životnímu naplnění, ale současně k setkání se specifickými zátěžemi a problémy, které mohou vést až deformacím, na které nebývají učitelky připraveny.
Links
IAA7025403, research and development projectName: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/6/2024 08:26