C 2008

Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession

ŘEHULKA, Evžen

Základní údaje

Originální název

Stories of Women Teachers: an attempt to Identify with the Profession

Název česky

Příběhy učitelek: pokus o poznání profese

Vydání

první. Brno, Social and Health Aspects of Health Education, od s. 51-64, 14 s. Social and Health Aspects of Health Education, 2008

Nakladatel

MSD, s. r. o.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-043-2

Klíčová slova anglicky

teaching profession personal story

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 17:53, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Anotace

V originále

The study brings information on teaching profession by means of profession stories of fifty women teachers. We assembled the individual stories in a structure by motivation, experience, everydayness, work, significance, sense and teaching fate, comprised in those personal stories. After qualitative analysis we can conclude that teaching is a deliberate choice of the profession; by women teachers it is considered mainly traditionally, with a relatively high moral credit and with differentiation between surplus of upbringing or educational work. By identifying with the teaching profession, the teachers can reach life satisfaction, but they are also confronted with specific loads and problems that can lead to deformations, which are not foreknown by them.

Česky

Studie přináší poznatky o učitelském povolání prostřednictvím analýzy profesního příběhu padesáti učitelek. Jednotlivé výpovědi jsme strukturovali z hlediska motivace, prožitku, každodennosti, práce, významu, smyslu a osudu učitelství v osobním příběhu. Po kvalitativní analýze docházíme k závěrům, že učitelství je vědomou volbou povolání, je učitelkami chápáno hlavně tradičně, s relativně vysokým mravním kreditem a s diferencí mezi převahou výchovné či vzdělávací práce. Při identifikaci s učitelstvím dochází k životnímu naplnění, ale současně k setkání se specifickými zátěžemi a problémy, které mohou vést až deformacím, na které nebývají učitelky připraveny.

Návaznosti

IAA7025403, projekt VaV
Název: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století