MACEK, Petr a Jan ŠIRŮČEK. Self-development during early adolescence: influences of parents and peers. Paper presented on XIth Conference of European Association for Research on Adolescence. Torino, Italy, May 7 - 11. 5. 2008. 2008.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Self-development during early adolescence: influences of parents and peers. Paper presented on XIth Conference of European Association for Research on Adolescence. Torino, Italy, May 7 - 11. 5. 2008
Název česky Vývoj sebepojetí v rané adolescenci: vliv vrstevníků rodičů
Autoři MACEK, Petr (203 Česká republika, garant) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika).
Vydání 2008.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Turecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/08:00026597
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Adolescence; self-concept
Štítky adolescence, self-concept
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Změněno: 24. 10. 2008 10:42.
Anotace
The aim of this study is to find out whether parental influence and peer influence on self-system of younger adolescents are mutually connected or relatively independent. Our previous studies confirm the assumption that perceived parental support /warmth relate, above all, to enhancing global self-esteem. The influence of parental control is more specific; it is present more frequently in girls than in boys and it affects especially the area of self pertaining to perceived acceptance on the part of others. Support/ refusal which adolescents perceive from their peers relate more to the feelings of social competence and attractiveness; however, they also affect their global self-esteem (Macek & Širůček, 2004; Macek & Ježek, 2007). Now we test hypothesis that not only self-esteem but also self-concept in the period of early adolescence are mainly determined by the perception of parental influence and only secondarily also by the presupposed evaluation of their peers. Data from three waves (aged 11, 13, and 15 years, n = 254) of the Czech part of the longitudinal study ELSPAC were used. We measured the perceived parenting style, different aspects of perceived peer support, global self-esteem, stability and clarity of self-concept, and possible selves. The first results have shown that the perceived parental behaviour has more general influence on adolescent self-system than the influence of their peers. Furthermore, the self-system of adolescent girls appears to be more dependent on parents and peers than the self-system of boys.
Anotace česky
Cílem studie je posoudit vliv rodičů a vrstevníků na sebepojetí a sebehodnocení adolescentů
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 23:10