J 2008

Playing MMORPGs: Connections between Addiction and Identifying with a Character

ŠMAHEL, David, Lukáš BLINKA and Ondřej LEDABYL

Basic information

Original name

Playing MMORPGs: Connections between Addiction and Identifying with a Character

Name in Czech

Hraní MMORPG: vztahy mezi závislostí a identifikací s postavou

Authors

ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor), Lukáš BLINKA (203 Czech Republic) and Ondřej LEDABYL (203 Czech Republic)

Edition

CyberPsychology & Behavior, New York, Mary Ann Liebert, Inc. 2008, 1094-9313

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 1.295

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00026615

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000261620500019

Keywords in English

MMORPG; games; player; addiction; youth; adolescence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/7/2009 12:24, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Abstract

V originále

Addiction to online role-playing games is one of the most discussed aspects of recent cyberpsychology, mainly for its potentially negative impact on the social lives of young people. In our study, we focus on some aspects of youth and adolescent addiction to MMORPGs. We investigated connections between players and their game characters and examined if, and in what ways, player relationship to their character affected potential addiction. Players attitude to their characters seems to play a specific role, since players who tend to be addicted view their characters as being superior and more often wish to be like their characters in their real lives. Our research also confirmed that younger players are generally more prone to addiction.

In Czech

Závislost na online "role-playing" hrách je jedním z nejdiskutovanějších aspektů současné kyberpsychologie, především pro potenciálně negativní vliv závislosti na životy mladých. V naší studii se zaměřujeme na některé aspekty závislosti na MMORPG u mladých a adolescentů. Zkoumali jsme vztahy mezi hráčem a jeho herní postavou a ptali jsme se, zda a jakým způsobem vztah hráče k postavě ovlivňuje potenciální závislost. Hráčův postoj k jeho postavě hraje specifickou roli, hráči se sklony k závislosti vidí svoji postavu jako mocnější a častěji si přejí být jako jejich herní postava i v reálném životě. Náš výzkum také potvrdil, že mladší hráči mají větší sklony k potenciální závislosti.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society