JŮVA, Vladimír. Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání (Organizational and Content Trends of Coach Education). Studia sportiva. Brno: FSpS MU, 2008, vol. 2, No 2, p. 55-70. ISSN 1802-7679.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání
Name in Czech Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání
Name (in English) Organizational and Content Trends of Coach Education
Authors JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2008, 1802-7679.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/08:00034060
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords in English coach; coaching; coach profession; coach education; research of coach education; pedagogical responsibility
Tags coach, Coach Education, coach profession, Coaching, pedagogical responsibility, research of coach education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 30/3/2010 15:16.
Abstract
Trenérství představuje klíčový problém sportu na všech úrovních. Trenérova profesní role a jeho poslání se modifikuje v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, což se odráží v požadavcích na inovace trenérského vzdělávání. Stať na základě obsahové analýzy odborné literatury vymezuje vybrané koncepce trenérské profese a aktuální organizační a obsahové trendy v trenérském vzdělávání. Přibližuje globální snahy o sbližování trenérského vzdělávání a posilování úlohy terciárního, zvláště univerzitního sektoru. V obsahu trenérského vzdělávání se klade důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a pedagogickou odpovědnost.
Abstract (in English)
Coaching represents a key problem of sport in all levels. Coach profession and his mission is forced in context with chanced form of the sports world, that it is reflected in the imperatives of innovations of coach education. The paper limits on grounds of content analysis of scientific literature select conceptions of coach profession and actual organizational and content trends of coach education. The author looks closer the global tendencies for convergence of coach education and accretion of role of tertiary in particular of university segment. In content of coach education is essential the personal and social coach preparation, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility.
PrintDisplayed: 28/5/2024 01:35