Detailed Information on Publication Record
2008
Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání
JŮVA, VladimírBasic information
Original name
Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání
Name in Czech
Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání
Name (in English)
Organizational and Content Trends of Coach Education
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2008, 1802-7679
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/08:00034060
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords in English
coach; coaching; coach profession; coach education; research of coach education; pedagogical responsibility
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/3/2010 15:16, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Trenérství představuje klíčový problém sportu na všech úrovních. Trenérova profesní role a jeho poslání se modifikuje v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, což se odráží v požadavcích na inovace trenérského vzdělávání. Stať na základě obsahové analýzy odborné literatury vymezuje vybrané koncepce trenérské profese a aktuální organizační a obsahové trendy v trenérském vzdělávání. Přibližuje globální snahy o sbližování trenérského vzdělávání a posilování úlohy terciárního, zvláště univerzitního sektoru. V obsahu trenérského vzdělávání se klade důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a pedagogickou odpovědnost.
In English
Coaching represents a key problem of sport in all levels. Coach profession and his mission is forced in context with chanced form of the sports world, that it is reflected in the imperatives of innovations of coach education. The paper limits on grounds of content analysis of scientific literature select conceptions of coach profession and actual organizational and content trends of coach education. The author looks closer the global tendencies for convergence of coach education and accretion of role of tertiary in particular of university segment. In content of coach education is essential the personal and social coach preparation, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility.