J 2008

Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání

Name in Czech

Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání

Name (in English)

Organizational and Content Trends of Coach Education

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2008, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/08:00034060

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords in English

coach; coaching; coach profession; coach education; research of coach education; pedagogical responsibility

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/3/2010 15:16, Mgr. Eva Špillingová

Abstract

V originále

Trenérství představuje klíčový problém sportu na všech úrovních. Trenérova profesní role a jeho poslání se modifikuje v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, což se odráží v požadavcích na inovace trenérského vzdělávání. Stať na základě obsahové analýzy odborné literatury vymezuje vybrané koncepce trenérské profese a aktuální organizační a obsahové trendy v trenérském vzdělávání. Přibližuje globální snahy o sbližování trenérského vzdělávání a posilování úlohy terciárního, zvláště univerzitního sektoru. V obsahu trenérského vzdělávání se klade důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a pedagogickou odpovědnost.

In English

Coaching represents a key problem of sport in all levels. Coach profession and his mission is forced in context with chanced form of the sports world, that it is reflected in the imperatives of innovations of coach education. The paper limits on grounds of content analysis of scientific literature select conceptions of coach profession and actual organizational and content trends of coach education. The author looks closer the global tendencies for convergence of coach education and accretion of role of tertiary in particular of university segment. In content of coach education is essential the personal and social coach preparation, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility.