D 2008

Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed)

VÍT, Michal and Zdenko REGULI

Basic information

Original name

Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed)

Name (in English)

Schooling conception of selfdefence on high schools

Authors

VÍT, Michal (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenko REGULI (703 Slovakia)

Edition

Brno, Sport a kvalita života 2008, p. 168-168, 183 pp. 2008

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/08:00034067

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-4716-7

Keywords in English

Pedagogy of sport; school physical education; combatives; selfdefence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2009 23:00, PhDr. Michal Vít, Ph.D.

Abstract

V originále

Autoři shrnují poznatky o výuce úpolů na primární, sekundární i terciální úrovni českého vzdělávacího systému a na jejich základě vyvozují závěry pro praxi. Předkládají projekt výuky sebeobrany zaměřený na komplexní přístup k dané problematice. Zdůrazněna je především multidisciplinární povaha výuky sebeobrany. Projekt sebeobrany pro střední školy propojuje problematiku úpolů se znalostmi z psychologie, teorie komunikace, práva, anatomie, taktiky aj. Z tohoto důvodu projekt obsahuje i cvičení pro nácvik pádové techniky, útěkových situací a komunikačních modelových sebeobranných situací. Tím autoři poukazují na fakt, že výuka sebeobrany na středních školách nemá být chápána pouze jako souhrn obranných technik, ale jako ucelená výchova k vlastní bezpečnosti.

In English

Authors sumarize information about combatives teaching at basic schools, secondary schools, and at universities. They deduce conclusions for teaching combatives on that information basis. Project of complex self-defence training is described. The multidisciplinary approach is highlighted here. Projecs self-defence for secondary schools contains falling techniques, flight reactions and model communication situations for self-defence. Authors confirm fact, that self-defence training at secondary schools shouldn't be only catalogue of selfdefence techniques, but rather complex education to self safety.