Detailed Information on Publication Record
2008
Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed)
VÍT, Michal and Zdenko REGULIBasic information
Original name
Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed)
Name (in English)
Schooling conception of selfdefence on high schools
Authors
VÍT, Michal (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenko REGULI (703 Slovakia)
Edition
Brno, Sport a kvalita života 2008, p. 168-168, 183 pp. 2008
Publisher
Masarykova Univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/08:00034067
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-210-4716-7
Keywords in English
Pedagogy of sport; school physical education; combatives; selfdefence
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2009 23:00, PhDr. Michal Vít, Ph.D.
V originále
Autoři shrnují poznatky o výuce úpolů na primární, sekundární i terciální úrovni českého vzdělávacího systému a na jejich základě vyvozují závěry pro praxi. Předkládají projekt výuky sebeobrany zaměřený na komplexní přístup k dané problematice. Zdůrazněna je především multidisciplinární povaha výuky sebeobrany. Projekt sebeobrany pro střední školy propojuje problematiku úpolů se znalostmi z psychologie, teorie komunikace, práva, anatomie, taktiky aj. Z tohoto důvodu projekt obsahuje i cvičení pro nácvik pádové techniky, útěkových situací a komunikačních modelových sebeobranných situací. Tím autoři poukazují na fakt, že výuka sebeobrany na středních školách nemá být chápána pouze jako souhrn obranných technik, ale jako ucelená výchova k vlastní bezpečnosti.
In English
Authors sumarize information about combatives teaching at basic schools, secondary schools, and at universities. They deduce conclusions for teaching combatives on that information basis. Project of complex self-defence training is described. The multidisciplinary approach is highlighted here. Projecs self-defence for secondary schools contains falling techniques, flight reactions and model communication situations for self-defence. Authors confirm fact, that self-defence training at secondary schools shouldn't be only catalogue of selfdefence techniques, but rather complex education to self safety.