VÍT, Michal and Zdenko REGULI. Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed) (Schooling conception of selfdefence on high schools). In Sport a kvalita života 2008. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, p. 168-168, 183 pp. ISBN 978-80-210-4716-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Koncepce výuky sebeobrany na středních školách (Full text on CD-ROM enclosed)
Name (in English) Schooling conception of selfdefence on high schools
Authors VÍT, Michal (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenko REGULI (703 Slovakia).
Edition Brno, Sport a kvalita života 2008, p. 168-168, 183 pp. 2008.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/08:00034067
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-4716-7
Keywords in English Pedagogy of sport; school physical education; combatives; selfdefence
Tags combatives, Pedagogy of sport, school physical education, selfdefence
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Michal Vít, Ph.D., učo 54174. Changed: 9/3/2009 23:00.
Abstract
Autoři shrnují poznatky o výuce úpolů na primární, sekundární i terciální úrovni českého vzdělávacího systému a na jejich základě vyvozují závěry pro praxi. Předkládají projekt výuky sebeobrany zaměřený na komplexní přístup k dané problematice. Zdůrazněna je především multidisciplinární povaha výuky sebeobrany. Projekt sebeobrany pro střední školy propojuje problematiku úpolů se znalostmi z psychologie, teorie komunikace, práva, anatomie, taktiky aj. Z tohoto důvodu projekt obsahuje i cvičení pro nácvik pádové techniky, útěkových situací a komunikačních modelových sebeobranných situací. Tím autoři poukazují na fakt, že výuka sebeobrany na středních školách nemá být chápána pouze jako souhrn obranných technik, ale jako ucelená výchova k vlastní bezpečnosti.
Abstract (in English)
Authors sumarize information about combatives teaching at basic schools, secondary schools, and at universities. They deduce conclusions for teaching combatives on that information basis. Project of complex self-defence training is described. The multidisciplinary approach is highlighted here. Projecs self-defence for secondary schools contains falling techniques, flight reactions and model communication situations for self-defence. Authors confirm fact, that self-defence training at secondary schools shouldn't be only catalogue of selfdefence techniques, but rather complex education to self safety.
PrintDisplayed: 8/6/2024 11:48