J 2008

Analýza konkurenceschopnosti podniků v ČR

SUCHÁNEK, Petr and Jiří ŠPALEK

Basic information

Original name

Analýza konkurenceschopnosti podniků v ČR

Name in Czech

Analýza konkurenceschopnosti podniků v ČR

Name (in English)

Competitiveness of Czech enterprises: Analysis of empirical data

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic) and Jiří ŠPALEK (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Acta Oeconomica Cassoviensia, Košice, PHF EU Košice, 2008, 1337-6020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00025012

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

Competitiveness; statistical analysis; cluster analysis; financial data

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2009 12:54, Ing. Naďa Voráčová

Abstract

V originále

Článek se zabývá analýzou konkurenceschopnosti podniků v ČR. Článek vychází z předpokladu, že konkurenceschopnost podniku se promítá do výkonnosti podniku, která je měřitelná standardními poměrovými ukazateli a že konkurenceschopnost je zapříčiněna faktory, které lze v podniku identifikovat a kvalitativně charakterizovat. Cílem článku je tedy pomocí vybraných poměrových ukazatelů rozdělit podniky do skupin a hledat jejich typické charakteristiky. Dílčím cílem článku je zjistit, zda pro jednotlivé skupiny existují rozdílné a zároveň typické charakteristiky faktorů, tzn. zda vytipované faktory lze považovat za faktory konkurenceschopnosti.

In English

The paper deals with measuring the competitiveness of the Czech enterprises. It proceeds from the assumption that company competitiveness is reflected in its performance and financial success which is possible to measure with standard ratio indicators, and also from the assumption that competitiveness results from certain characteristic factors. The aim of the paper is to divide the companies into a number of groups using selected ratio indicators and to search for characteristics typical of them. Partially, the aim is also to find out whether there are different factor characteristics for particular groups, i.e. whether it is possible to consider the selected factors to be the factors of competitiveness.

Links

GA402/08/1693, research and development project
Name: Motivace ekonomického chování neziskových organizací ? příspěvek k ekonomické teorii neziskového sektoru
Investor: Czech Science Foundation, Motitvation for Economic Behaviour of the Non-For-Profit Organizations - Contribution to the Economic Theory of Non-Profit Sector