KLÍMOVÁ, Viktorie. Společenské výdaje firem: Solidarita nebo marketing? (Social expenditures of firms: Solidarity or marketing?). In Podnikateľské modely sociálnej ekonomiky. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2008, p. 1-4, 500 pp. ISBN 978-80-8083-663-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Společenské výdaje firem: Solidarita nebo marketing?
Name (in English) Social expenditures of firms: Solidarity or marketing?
Authors KLÍMOVÁ, Viktorie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Banská Bystrica, Podnikateľské modely sociálnej ekonomiky, p. 1-4, 500 pp. 2008.
Publisher Univerzita Mateja Bela
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/08:00025017
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-8083-663-4
Keywords in English expenditures; marketing; solidarity
Tags expenditures, marketing, solidarity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D., učo 22594. Changed: 11/11/2008 15:40.
Abstract
Firmy s rostoucí velikostí a zvyšujícím se obratem (ziskem) stále častěji a větších objemech směřují finanční prostředky do realizace nákupů společensky prospěšných výrobků či služeb. To může mít nejrůznější podobu či formu. Jsou však tyto výdaje ve skutečnosti jen formou projevu solidarity resp. kompenzací alokační neefektivnosti trhu? Nebo se jedná o dobře promyšlený marketingový tah, plně srovnatelný s komerční reklamou, jehož jediným cílem je dosažení budoucího zisku? Na první pohled se může zdát, že je to v podstatě jedno, pokud je dosaženo pozitivních společenských přínosů. Příspěvek přináší zamyšlení nejen nad tím, jestli tomu tak skutečně je, ale zejména hodnotí, komu vlastně přináší vybrané typy výdajů užitek. Hledá dále odpověď na některé související relevantní otázky, zejména: Jsou jednotlivé oblasti podpory v konkurenčním postavení? Lze objektivně říct, která oblast má vyšší společenský užitek? A zajímá to vůbec firmy? Na základě syntézy těchto dílčích poznatků jsou pak formulována některá doporučení směrem k firmám.
Abstract (in English)
Firms with growing size and turnover (or profit) more and more often and in higher and higher sums invest their finance into buying of social beneficial goods and services. It can have various shapes or forms. But are these expenditures really only expression of solidarity, respective compensation of market inefficiency? Or it is well-considered marketing trick that is fully comparable with commercial advertisement and whose only aim is to reach future profit? At first glance it can seem that it does not matter in case of that positive social results are achieved too. The article does not bring only contemplation if it is really true but it especially judges for who these expenditures are in fact useful. It is also finding answers on some relevant questions. Are individual fields of support in competitive position? Is it possible to objectively say which field of support has higher social benefit? And are the firms interested in it at all? On the basis of synthesis of these partial findings some recommendations for firms are suggested.
Links
GA402/08/0071, research and development projectName: Regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí z hlediska potenciálu pro rozvoj a transfer inovací.
Investor: Czech Science Foundation, Regional evaluation of the quality of business environment form the viewpoint of the potential for the deleopment and transfer of innovations
PrintDisplayed: 23/6/2024 07:18