V originále
Chipped stone tools made by both Mesolithic foragers and Neolithic farmers play a significant role in discussions about the beginning of the Neolithic in Central Europe (LBK culture). In this book Inna Mateiciucová compares the technology of blade production, the distribution of raw stone sources and the occurrence of so-called culturally specific tool types (trapezes, borers and retouched blades) of the chipped stone industries of Mesolithic and Early Neolithic sites in Central Europe and Balkans. She believes that the LBK originated autochthonously from the local Mesolithic substrate in Transdanubia and the immediately adjacent areas (Burgenland, south-west Slovakia), under the influence of contacts with, and with a biological contribution from, Balkan Early Neolithic populations, in particular from the Starčevo culture. She emphasizes the psychological implications of Neolithisation and assumes long before the physical acceptance of the Neolithic, some changes occurred at the psychological level. First, there was a Neolithisation of the hunter-gatherer soul (psyche), followed by Neolithisation at the material level. With this in mind, at the end of this book she indicates a possible explanation of the rapid dispersion of the Early LBK culture throughout Central Europe.
In Czech
Štípaná industrie vyráběná jak mezolitickými lovci a sběrači, tak neolitickými zemědělci hraje klíčovou roli v diskuzích o počátcích neolitu ve střední Evropě (kultura s lineární keramikou). V této knize Inna Mateiciucová srovnává štípanou industrii z mezolitických a neolitických lokalit ve střední Evropě a na Balkáně z hlediska technologie výroby čepelí, distribuce kamenných surovin a výskytu tzv. kulturně specifických typů nástrojů (trapézy, vrtáky a retušované čepele). Soudí, že kultura s lineární keramikou vznikla v oblasti Transdanubie a s ní v bezprostředně sousedících regionech (Burgenland, jihozápadní Slovensko) autochtonně z lokálního mezolitického podloží, pod vlivem kontaktů a za biologického přispění populace balkánských časně neolitických kultur, především kultury Starčevo. Autorka předpokládá tzv. fázi psychické neolitizace, kdy mnohem dříve před fyzickým přijetím neolitu došlo ke změnám na úrovni psychické. Nejprve byla neolitizována lovecko-sběračská duše člověka a teprve později došlo k projevům na úrovni hospodářské. V závěru knihy se pak autorka pokouší osvětlit rychlé rozšíření kultury s lineární keramikou ve střední Evropě.